تلفات غیر‌نظامیان 14 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: سازمان ملل با نشر گزارش سالانه‌ی خود دیروز در کابل اعلام کرد که تلفات غیر‌نظامیان در افغانستان نسبت به سال گذشته‌ 14 درصد افزایش یافته است. براساس گزارش این سازمان، آمار مجموع قربانیان جنگ در سال 2013 در افغانستان به 8615 رسیده و از این میان 2959 نفر کشته و 5656 تن دیگر زخمی شده‌اند.
براساس گزارش سازمان ملل، 74 درصد مسئول قربانیان غیر‌نظامیان در کشور مخالفان مسلح دولت و 3 درصد نیروهای بین‌المللی و هشت درصد نیروهای امنیتی کشور بوده‌اند.
یان کوبیش، فرستاده ویژه‌ی سازمان ملل دیروز با اشاره به این‌که منازعه‌ی مسلحانه یک هزینه‌ی سنگین را به غیر‌نظامیان افغان وارد کرده گفت: «استفاده‌ی روز‌افزون از بمب‌های دست‌ساز مخالفان مسلح دولت، باعث زخمی شدن هزاران غیر‌نظامی در افغانستان شده است‌». او هم‌چنان افزود، مسئول تلفات 74 درصد غیر‌نظامیان در سال 2013 در افغانستان شوشیان بوده که 15 درصد این قربانیان در حملات انتحاری کشته شده‌اند.
او هم‌چنان تلفات غیر‌نظامیان در کشور را در حال افزایش خواند و گفت که در هر ماه 9 تا 10 درصد آمار تلفات در افغانستان بالا می‌رود. کوبیش‌ ‌تأکید کرد که تلفات غیرنظامیان در هر کشوری جنایت جنگی شمرده می‌شود و عاملان قربانیان روزی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
در همین حال، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، از این گزارش استقبال کرده و گفته است، این گزارش بیان‌گر آن است که شورشیان عامل بیش‌تر تلفات غیرنظامیان بوده و نیروهای بین‌المللی اقدامات جامعی را در جلوگیری از تلفات داشته‌اند. این سازمان تأکید کرد که بر‌اساس آمار نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت، آیساف، طالبان مسئول حدود ۹۰ درصد تلفات غیرنظامی‌اند و استفاده از بمب‌های دست‌ساز و حملات این گروه نقض صریح قوانین بین‌المللی است.
بدترین سال برای زنان و کودکان
سازمان ملل دیروز با نشر گزارش سالانه‌ی خود اعلام کرد که سال 2013 بدترین سال برای زنان، دختران و کودکان افغان بوده است. براساس گزارش این سازمان، زنان و کودکان کشور نسبت به سال‌های گذشته بیش‌تر قربانی حملات انفجاری و درگیری‌ها شده‌اند.
بانو جورجت گنیان، رییس بخش حقوق بشر یوناما‌ می‌گوید که در سال 2013 در افغانستان بر اثر انفجار بمب‌های دست‌ساز و درگیری‌ها 235 زن کشته و 511 تن دیگر زخمی شده‌اند. او افزود که شورشیان بیش‌ترین نقش در قربانی زنان و کودکان افغان داشته‌اند.
گنیان‌ می‌گوید که قربانی 1756 کودک افغان در سال 2013 از سوی سازمان ملل مستند‌سازی شده است. او گفت که از میان ارقام یاد شده به تعداد 561 کودک کشته و 1196 تن دیگر زخمی شده‌اند. گنیان‌ هم‌چنان تأکید کرد که قربانی زنان و کودکان افغان نسبت به سال‌های گذشته به تریب 36 و 34 درصد افزایش یافته است. هم‌چنان در گزارش سازمان ملل‌ آمده است که در سال 2013 اکثر زنان و کودکان افغان در سر راه مکتب، خانه، هنگام کارهای زمین و درحال رفتن به مراسم اجتماعی قربانی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *