420 مرکز رای‌دهی در انتخابات آینده مسدود خواهند ماند

اطلاعات روز: فهرست جدید مراکز انتخاباتی دیروز از سوی وزارت امور داخله‌ی کشور اعلام شد که براساس آن، 420 مرکز رای‌دهی در انتخابات سال 1393 مسدود خواهند ماند. مقام‌های این وزارت می‌گویند که 6748 مرکز رای‌دهی در روز انتخابات به‌روی دهندگان باز خواهند بود.
کمیسیون مستقل انتخابات چند ماه پیش‌ فهرست 6845 مرکز رای‌دهی را جهت چگونگی تأمین امنیت‌ به وزارت داخله‌ی کشور ارسال کرده بود. این وزارت پس از انجام بررسی‌هایش اعلام کرد که امنیت 414 مرکز رای‌دهی را تأمین کرده نمی‌تواند. پس از آن کمیسیون مستقل انتخابات، 323 مرکز رای‌دهی جدید را در برخی مناطق کشور ایجاد کرد و فهرست آن را به وزارت داخله فرستاد.
با این حال، وزارت داخله‌ی کشور دیروز اعلام کرد که از مجموع 323 مرکز تازه، امنیت 6 مرکز آن را تأمین کرده نمی‌تواند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی این وزارت گفت، کميسيون مستقل انتخابات‌ يک‌ماه قبل فهرست 323 مرکز راى‌دهى جديد را با وزارت شريک ساخت تا شامل برنامه‌ی امنيتى شود. این فهرست شامل برنامه‌ی امنيتى شد و از این جمله تنها 6 مرکز آن مسدود می‌مانند.
قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار شود. مبازارت انتخابات نامزدان ریاست جمهوری در جریان است و تا هفته‌های بعد پیکارهای انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی نیز آغاز خواهد شد.
در همین حال، مقام‌های وزارت داخله‌ی کشور از تأمین امنیت نامزدان انتخابات آینده و پیکارهای انتخاباتی آنان به شهروندان کشور اطمینان دادند. صدیق صدیقی‌، سخن‌گوی این وزارت دیروز گفت که پولیس ملی در 9 روز گذشته امنیت را برای مبارزات انتخاباتی نامزدان به‌درستی تأمین کرده‌اند. به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی توانایی تأمین امینت نامزدان انتخابات آینده را دارند.
از آغاز روز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، تا هنوز تعدادی از کارمندان ستادهای انتخاباتی در برخی ولایت‌های کشور کشته و زخمی شد‌ه‌اند. پیش‌تر دو کارمند ستاد انتخاباتی د‌کتر عبدالله عبدالله‌ در هرات و یک کارمند دیگرش در ولایت سرپل کشته شد. این مسئله نگرانی شدید نامزدان انتخابات آینده را به دنبال داشت.
با این حال، وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که پولیس از چندی به این‌سو‌ به منظور تأمین امنیت انتخابات 56 عملیات مشترک تصفیه‌ای را در سراسر کشور انجام داده‌ است. صدیقی، سخن‌گوی این وزارت گفت که در جریان این عملیات 79 شورشی کشته و 48 تن دیگر بازداشت شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *