کمیسیون انتخابات: اگر انتخابات به دور دوم برود، آمادگی‌اش را داریم

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌‌گوید که اگر هیچ‌یکی از نامزدان ریاست جمهوری سال آینده پنجاه جمع یک درصد رای را کسب نکنند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون گفت، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، این کمیسیون آمادگی لازم را در مورد دارد.
قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار شود. مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری در 13 دلو ماه جاری آغاز شد و تاه چند هفته‌ی دیگر مبارزات انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی نیز آغاز می‌شود.
با این حال، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌‌گوید، امید که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده نشود. او گفت: «وقتی‌که نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری معلوم شد و در آن هیچ‌یکی از نامزدان پنجاه جمع یک درصد رای کسب نکرد، در این صورت دو نامزدی‌که بیش‌ترین آرا‌ را به دست آورده‌اند، به در دور دوم با هم رقابت می‌کنند. ما هم در این زمنیه آمادگی داریم».
دو دور انتخابات ریاست جمهوری با تقلب‌های گسترده برگزار شد. در این دور نیز شهروندان امید زیادی به برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه ندارند. سازمان ملل نیز اعتراف می‌کند که انتخابات سال 1393 افغانستان بدون عیب و مطابق شرایط موجود برگزار نمی‌شود.
اما یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که این کمیسیون برای جلوگیری از تقلب و خلاف‌ورزی‌ها اقدامات جدی روی دست گرفته است. او گفت که اوراق و مواد رای‌دهی فقط چند ساعت پیش از آغاز رای‌دهی به مراکز رسانده خواهند شد، تا کسی فرصت نیابد در آن دست‌کاری کند. او هم‌چنان می‌گوید که رای‌دهی فقط در مراکز دولتی چون مکاتب صورت خواهد گرفت و آرا هم در محل شمار می‌شود.
رنگ انگشتان
مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده از رنگ‌های باکیفیت استفاد می‌شود. در انتخابات‌های گذشته، بی‌کیفیت بودن رنگ انگشتان، دامنه‌ی تلقب را گسترش داده بود. یوسف نورستانی می‌گوید که برای جلوگیری از تقلب، انگشتان رای دهندگان را از نوع رنگ‌، رنگ‌آمیزی خواهند شد. او هم‌چنان اظهار امیدواری کرد که رای‌دهی در انتخابات آینده نسبت به انتخابات گذشته آسان‌تر خواهد بود. به گفته‌ی او، در این انتخابات یازده نامزد با هم رقابت دارند، در حالی‌که در انتخابات‌های گذشته به بیش از 17 تن می‌رسید.
مسئله‌ی امنیت انتخابات
مسئله‌ی امنیت یکی از چالش‌های فراروی کمیسیون مستقل انتخابات و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال گذشته عنوان شده است. کمیسیون مستقل انتخابات همواره از این ناحیه شکایت داشته‌ است. هم‌چنان وزارت داخله اعلام کرد که امنیت 420 مرکز رای‌دهی را تأمین کرده نمی‌تواند.
با این حال، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که با وجود مشکلات امنیتی در برخی مناطق کشور، تقریبا 7 هزار مرکز رای‌دهی در انتخابات آینده به‌روی رای دهندگان باز خواهد بود. او به رادیو آزادی گفت: «مقام‌های امنیتی به ما اطمینان دادند که 6431 مرکز به‌روی رای دهندگان باز خواهند بود و ما 323 مرکز دیگر‌ را در 27 ولایت به آن‌ها پیش‌نهاد کردیم که درباره‌ی آن ارزیابی کنند، چون مردم از مناطق مختلف از ما تقاضا کرده‌اند که در بسیاری مناطق آن‌ها کارت رای‌دهی گرفته‌اند، ولی مرکز ومحل رای‌دهی وجود ندارد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *