آمادگی مجلس برای میانجی‌گری بین حکومت و عطا محمد نور

اطلاعات روز: معاون دوم مجلس نمایندگان می‌گوید که در صورت ادامه‌ی تنش میان حکومت مرکزی و عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، مجلس برای کنترل تنش‌ها پادرمیانی خواهد کرد.
نذیر احمد احمدزی، معاون دوم مجلس نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، ششم جدی) گفت، مجلس حاضر است برای پایان دادن به تنش‌های موجود میان حکومت و والی پیشین بلخ پادرمیانی کند.
آقای احمدزی گفت: «موضوع بلخ باید از راه صلح‌آمیز حل شده و به تنش‌ها پایان داده شود؛ در غیر آن مجلس برای جلوگیری از تنش‌ها به ولایت بلخ هیأت روان خواهد کرد.»
او بیان داشت که والی پیشین بلخ را منحیث یک افغان می‌شناسد و به او احترام دارد؛ اما در عین حال، برکناری‌اش را جز صلاحیت‌های دولت می‌داند.
پیش از این مجلس سنا نیز گفته بود، در صورتیکه دو طرف بخواهد، این مجلس برای حل تنش‌های به‌وجود آمده از راه مسالمت‌آمیز پادرمیانی خواهد کرد.
برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند که موضوع والی پیشین بلخ با حکومت مرکزی یک موضوع سیاسی است و از طریق برخورد اداری قابل حل نیست.
زهیر سعادت، نماینده مردم پنجشیر در مجلس گفت: «تنش میان والی بلخ و حکومت مرکزی یک موضوع سیاسی است و از طریق اداری حل نمی‌شود.»
آقای سعادت افزود، اگر حکومت تلاش کند این موضوع را از طریق اداری حل کند، مشکل‌ساز خواهد شد.
برشنا ربیع، دیگر عضو مجلس هم هشدار می‌دهد که اگر تنش میان حکومت و والی پیشین بلخ کنترل نشود، این جنجال به برخوردهای مسلحانه خواهد انجامید.
خانم ربیع گفت: «هم اکنون مردم ولایت‌های شمال کشور در دفاع از والی بلخ مسلح شده و دیدارهای را با آقای نور دارند و همه منتظر دستور بوده و آماده هر نوع وضعیت هستند.»
او با اشاره به منظوری استعفای عطا محمد نور از سوی حکومت مرکزی گفت که حکومت با توطئه می‎خواهد مجاهدین را از صحنه کنار بزنند.
تنش میان عطا محمد نور والی پیشین بلخ و حکومت مرکزی پس از آن شدت گرفت که حکومت منظوری استعفای آقای نور را اعلام کرد؛ اما او گفت که استعفایش مربوط به گذشته بوده و هم اکنون آن را نمی‌پذیرد.
آقای نور می‌گوید که او براساس توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی به کارش ادامه می‌دهد و برای دفاع از حق خود آماده هرنوع وضعیت است.