وزیر مهاجران: تا پنج سال آینده بی‌جاشده‌ی داخلی نخواهیم داشت

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت مهاجران و عودت کنندگان کشور دیروز اعلام کردند، تا پنج سال آینده بی‌جاشده‌ی داخلی در کشور وجود نخواهد داشت. مقام‌های این وزارت هم‌چنان برنامه‌‌ای را که برای بی‌جاشدگان آماده کرده بود، ارائه کرد. جماهیر انوری، وزیر مهاجران و عودت کنندگان کشور گفت که در صورتی این برنامه عملی شود، تا پنج سال آینده بی‌جا‌شده‌ای در کشور باقی نخواهد ماند.
او هم‌چنان می‌گوید که در این برنامه مسئولیت هر اداره‌ی دولتی برای حل مشکلات بی‌جا‌شدگان مشخص شده است. انوری‌ از اداره‌ها و نهادهای مربوط خواست که مسئولیت‌های‌شان را در راستای تطبیق این برنامه جدی بگیرند. پس از سقوط طالبان و حضور ناتو در کشور، بی‌جاشدگان کشور امیدوار شدند که در زندگی آنان تغییراتی خواهند آمد، اما با گذشته بیش از 12 سال از حکومت جدید و حضور ناتو، هنوز هزاران بی‌جاشده در کشور بی‌سرنوشت‌اند. هرچند وزارت مهاجران و عودت کنندگان و برخی نهادهای خارجی همواره اعلام می‌کنند که در قسمت حل مشکلات بی‌جاشدگان داخلی تلاش کرده و نیز برنامه‌های دیگری را روی دست دارند، اما بی‌جا‌شدگان کشور هنوز با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.
با این حال، جماهیر انوری، وزیر مهاجران و عودت کنندگان دیروز وعده داد، تا پنج سال آینده بی‌جاشده‌ی داخلی در کشور وجود نخواهد داشت. به گفته‌ی او، وزارت مهاجران برای حل مشکلات آنان برنامه‌های مؤثری را روی دست دار‌د. انوری‌ هم‌چنان برنامه‌ی چندین ساله را برای حل مشکلات بی‌جاشدگان ارائه کرد.
مارک بودین، معاون نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز از همکاری‌اش در قسمت حل مشکلات بی‌جاشدگان داخلی کشور اطیمنان داد. او هم‌چنان از برنامه‌ی وزارت مهاجران و عودت کنندگان استقبال کرد. بودین گفت: «برای تطبیق این برنامه اراده‌ی سیاسی و تعهد دوام‌دار نیاز است، ولی به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم که سازمان ملل متحد کمک‌های خود را برای حل مشکلات بی‌جاشدگان افغانستان افزایش می‌دهد». او هم‌چنان افزود که با تطبیق برنامه‌ی تازه‌ی وزارت مهاجران و عودت کنندگان، مشکلات اصلی بی‌جاشدگان پرسیده خواهد شد و مطابق نظر‌ات آنان اقدام می‌شود.
در همین حال، شماری از بی‌جا‌شدگان کابل از برنامه‌ی تازه‌ی وزارت مهاجران و عودت کنندگان استقبال کردند، اما در قسمت تطبیق آن نگرانند. احمد ولی، یکی از بی‌جاشدگان شهر کابل از دولت خواست که در قسمت تطبیق این برنامه تلاش کند. بیکاری، نبود یک برنامه‌ی مؤثر برای از بین بردن فقر و بیکاری، نا‌امنی و حوادث طبیعی باعث بی‌جاشدن شهروندان در کشور شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *