پس از 12 سال نخستین واقعه‌ی فلج اطفال در کابل کشف شد

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گویند که پس از 12 سال نخستین واقعه‌ی فلج اطفال در شرق کابل کشف شده است. کنشکا ترکستانی، سخن‌گوی این وزارت می‌‌گوید، یک دختر خوردسال به‌نام سکینه در کابل فلج شده و اکنون حرکت کرده نمی‌تواند. او هم‌چنان گفت، پدر این دختر‌ یک راننده‌ی تکسی و از قبیله‌ی کوچی است. به گفته‌ی ترکستانی، دختر فلج برای درمان به پاکستان فرستاده شده است.
فلج این دختر در چند روز گذشته، نگرانی جدی را در قسمت گسترش این بیماری در سطح کشور به بار آورده است. پس از کشف این واقعه وزارت صحت عامه نیز برای جلوگیری از گسترش آن اقدم‌هایی را روی دست گرفته است. سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌‌گوید که پس از این واقعه تیم‌های واکسین به محل رفتند، اما کدام کودکی در این محل به بیماری فلج مبتلا نبود‌.
او هم‌چان می‌گوید که وزارت صحت عامه‌ برای جلوگیری از این بیماری روند واکسین را در سراسر کابل آغاز کرده است. به گفته‌ی او، وزارت صحت عامه برای جلوگیری از این بیماری اقدام‌های دیگر را نیر روی دست دارد. فلج اطفال تقریباً در تمام دنیا ریشه‌کن شده است، اما هنوز در پاکستان، افغانستان و نایجریا این بیماری شایع است. ثریا دلیل، وزیر صحت کشور می‌گوید، ادامه‌ی مخالفت طالبان پاکستان با واکسیناسیون، سبب شده ریشه‌کنی فلج اطفال در کشور انجام نشود. او می‌گوید که برای ریشه‌کن شدن این بیماری، باید همه‌ی کودکان واکسین شوند.
درسال ۲۰۱۱ هشتاد قضیه، در سال ۲۰۱۲ سی‌وهفت قضیه و در سال ۲۰۱۳ چهارده قضیه‌ی فلج کودکان در کشور ثبت شده‌اند. بیش‌ترین موارد فلج کودکان در افغانستان در مرز افغانستان و پاکستان واقع شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *