سود پیوستن افغانستان به سازمان جهانی تجارت چیست؟

اتحادیه‌ی اروپایی با کشور قراردادی را امضأ کرد تا دو جانب در مورد عضویت یافتن افغانستان در سازمان جهانی تجارت گفت و شنود کنند. در عین حال، اداره‌ی امریکا برای انکشاف بین‌المللی برنامه‌ی جدیدی را برای کشور راه انداخته است که شمولیت افغانستان در سازمان جهانی تجارت نیز در آن شامل می‌باشد.
مقام‌های حکومتی و آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که شامل شدن کشور در این سازمان، منجر به رشد تجارت و اقتصاد افغانستان خواهد شد. شریف احمدزی، معاون اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری (آیسا) می‌گوید که عضویت در این سازمان در تأمین روابط و گسترش روابط تجارتی با اعضای آن ارزش خاصی دارد و راه را برای تجارت جهانی به افغانستان باز می‌کند.
احمدزی‌ می‌گوید که افغانستان در طی سال‌های اخیر تلاش جدی کرد که تجارت کشور را با معیارهای سازمان جهانی تجارت برابر کند، تا شامل این سازمان شود. به گفته‌ی او، این تلاش‌ها شامل «قانون شرکت‌ها، قانون علایم تجارتی و سایر قوانین برای بخش تجارت تکمیل شد و سایر قوانین که در صدور و ورود کالاها نیاز است، تکمیل کرده است».
معیاری سازی کالاها
مگر احمدزی با اشاره به بسته‌بندی کالاهای افغانی به معیارهای جهانی‌ این را پذیرفت که هنوز مشکلاتی در بخش تجارت وجود دارند، اما تلاش‌ها برای حل این مشکل جریان دارند. در اعلامیه‌ی کمیسیون اتحادیه‌ی اروپایی آمده است، توقع می‌رود که افغانستان با ورود به این سازمان، نقش دایمی و روند با‌ثبات‌سازی و اصلاحات اقتصادی و انکشاف دوام‌دار داشته باشد.
براساس اعلامیه، پس شامل شدن افغانستان به سازمان جهانی تجارت، تعرفه‌های کمتر بالای صادرات و گشایش بازارهای خدماتی در افغانستان فراهم می‌شود. اداره‌ی امریکا برای انکشاف بین‌المللی نیز با راه‌اندازی برنامه‌ی جدیدی می‌خواهد عضویت افغانستان را در این سازمان ترغیب کند.
مسئول عمومی USAID می‌گوید، با کاهش حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، واشنگتن اکنون سه برنامه‌ی جدید را برای تقویت اقتصاد افغانستان در پنج سال به روی دست دارد. این برنامه‌ها شامل تقویت تجارت، آموزش و پرورش‌ و کشاورزی می‌باشد.
امتیاز‌دهی به افغانستان؟
در این حال، برخی از کارشناسان افغان شامل شدن افغانستان به سازمان جهانی تجارت را یک امتیاز بزرگ می‌دانند و آن را یک فرصت بزرگ برای تولیدات بیش‌تر می‌دانند. سید مسعود، کارشناس امور اقتصاد می‌گوید، با آن‌که افغانستان تولیدات با کیفیت و تولیدات کافی ندارد و حتا نمی‌تواند به طور معیاری کالاهای صادراتی را بسته‌بندی کند، شامل شدن این کشور به سازمان جهانی تجارت یک امتیاز خاص به افغانستان است. او گفت: «جهان یک امیتاز به افغانستان قایل شده. در حالی که روسیه سال‌ها تلاش کرده، اما هنوز شامل این سازمان نشده است. با ورود به این سازمان، سیاست‌های حمایتی وجود دارد و دسترسی به بازارهای تجارتی جهانی فراهم است».
اتحادیه‌ی اروپا یکی از شرکای مهم تجارتی افغانستان است و به نقل از اعلامیه‌ی کمیسیون اروپایی، در سال ۲۰۱۲ به افغانستان به ۹۳۵ میلیون یورو و تمام واردات اتحادیه‌ی اروپا از افغانستان به ۵۶ میلیون یورو رسیده است. افغانستان معمولاً تولیدات چرمی، پوست حیوانات، میوه‌ی خشک و تازه را به خارج صادر می‌کند. واردات افغانستان از اتحادیه‌ی اروپا وسایط نقلیه، مواد سوخت معدنی، ماشین‌آلات و و سایل برقی می‌باشند. «صدای آمریکا»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *