امریکا: برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان انتظار می‌کشیم

اطلاعات روز: یک مقام‌ امریکا به‌تازگی اعلام کرده‌ است که کشورش در مورد امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن، منتظر پایان حکومت رییس جمهور کرزی است. به گفته‌ی این مقام امریکا، کشورش در حال حاضر در این مورد غور و بررسی دارد. او تأکید کرده‌ است که به احتمال زیاد، حامد کرزی پیمان امنیتی دوجانبه را امضا نمی‌کند.
این مقام‌ امریکا‌ این اظهارات را با روزنامه‌ی «وال استریت ژورنال» مطرح کرده است. او هم‌چنان می‌‌گوید که امریکا در حال حاضر برنامه‌ی خروج نیروهایش پس از سال 2014 در افغانستان را به تعویق انداخته است. هویت این مقام‌ امریکا مشخص نشده و او از روزنامه‌ی یاد شده خواسته که نامش فاش نشود.
این در حالی است که هفته‌ی گذشته، فرانک شتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان در دیدار با حامد کرزی از او خواسته بود که هر‌چه زودتر پیمان امنیتی با امریکا را امضا کند. او گفته بود: «آرزوی آلمان این است که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن هر‌چه زودتر امضا شود، زیرا این پیمان به ادامه‌ی مأموریت غیر‌جنگی بین‌المللی در افغانستان کمک می‌کند».
رییس جمهوری کرزی‌ در این دیدار مثل گذشته‌ برای امضای این پیمان به شرط‌‌هایش تأکید کرده است. او همواره تأکید می‌کند، در صورتی که شرط‌‌هایش بر‌آورده نشوند، پیمان امضا نمی‌شود و بهتر است امریکا افغانستان را ترک کند. اما رایزنی‌های کابل و واشنگتن در مورد امضای پیمان امنیتی از دوسال به این‌سو‌ باعث نگرانی شدید شهروندان کشور شده‌ است.
اما در روزنامه‌ی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام امریکا نوشته شده که اگر حامد کرزی‌ نمی‌خواهد بخشی از راه‌حل باشد، باید انتظار کشید تا مأموریت او پایان یابد. این مقام امریکا تأکید کرده است: «عملاً به اثبات رسیده که حامد کرزی پیمان امنیتی را با امریکا امضا نمی‌کند و این پیمان را رییس جمهوری آینده‌ی افغانستان امضا خواهد کرد».
این در حالی است که پیش‌تر جان مکین، سناتور جمهوری‌خواه امریکا نیز گفته بود، حامد کرزی پیمان امنیتی با امریکا را امضا نمی‌کند. اما تأکید کرده بود، از مباحثات نامزدان ریاست جمهوری آینده‌ی افغانستان اطمینان حاصل کرده است که پیمان امنیتی با امریکا را امضا می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *