آنکارا، میزبان هشتمین نشست سران افغانستان، پاکستان و ترکیه

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور دیروز در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ به منظور اشتراک در هشتمین دور نشست سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه‌ به آنکارا رفت. در این نشست‌ حامد کرزی، رییس جمهوری کشور و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در مورد امنیت افغانستان و کشورهای آسیای میانه باهم گفت‌وگو خواهند کرد.
ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که حامد کرزی در حاشیه‌ی این نشست با عبدالله گل، رییس جمهوری و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مورد روابط دو کشور نیز گفت‌وگو می‌کند. هر چند در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری در مورد این سفر بیش‌تر جزئیات داده نشده، اما شماری از رسانه‌های کشور اعلام کرده‌اند که کرزی با مقام‌های ترکیه در مورد روند صلح نیز گفت‌وگو می‌کند.
ضرار احمد عثمانی و بسم‌الله محمدی، به تریب وزیر خارجه و دفاع‌، صلاح‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح، رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی، یحیی معروفی، مشاور امور بین‌المللی، عبدالکریم خرم، رییس دفتر کرزی، رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست امنیت ملی، معصوم استانکزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری در این سفر حامد کرزی را همراهی کرده‌اند.
نشست سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه به منظور آوردن صلح و ثبات در آسیای میانه، همه‌ ساله بین 3 کشور یاد شده برگزار می‌شود، اما برگزاری این نشست‌ها از چند سال به این‌سو‌ کدام نتیجه‌ی مثبتی را به دنبال نداشته‌ است. سال گذشته نیز هفتمین دور نشست سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه در آنکارا برگزار شد.
در این نشست سران سه کشور یاد شده تعهد کردند که در قسمت آوردن صلح و ثبات در افغانستان تلاش می‌کنند. هم‌چنان در جریان چند سال گذشته، نشست سه جانبه‌ی لندن، بین سران کشورهای افغانستان، پاکستان و بریتانیا برای آوردن صلح و ثبات در کشور برگزار شد. در این نشست نیز سران سه کشور تأکید کرده بودند‌، تا شش ماه باید امنیت در افغانستان برقرار شود. اما مشکلات امنیتی هنوز کشور تهدید می‌کند. قرار است هشتمین دور نشست‌ سران افغانستان، پاکستان و ترکیه فردا‌ در آنکارا، پایتخت ترکیه برگزار شود. با این حال، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که سران کابل و اسلام‌آباد با میانجی‌گری کشور ترکیه به توافق رسیده‌اند که دفتر طالبان در کشور عربستان برای کمک به روند گفت‌وگوی صلح باز شود.
این درحالی است که حکومت افغانستان همواره اعلام می‌کند که صلح و جنگ در افغانستان، رابطه‌ی مستقیم به پاکستان دارد. پیش‌تر حامد کرزی تأکید کرده بود که اگر امریکا و پاکستان بخواهند، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد. به گفته‌ی او، پاکستان و امریکا نمی‌خواهند صلح در کشور برقرار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *