ثبات: تلاش‌ها برای انتقال اجساد افغان‌ها از ایران جریان دارد

مقام‌های افغان می‌گویند، گفت‌و‌گو‌ها در مورد انتقال اجساد مهاجران افغان به کشور که در ایران کشته شده‌اند، با مقام‌های ایرانی جریان دارند. با آن‌که شکایت‌هایی از عدم همکاری ایران برای سپردن اجساد تعدادی از مهاجران افغان که به اساس گزارش‌ها به‌تازگی توسط نیرو‌های ایرانی کشته شده‌اند، وجود دارند، اما مقام‌های افغان می‌گویند که مذاکرات در این مورد با ایران در جریان است.
مقام‌های محلی ولایت نیمروز تأیید کرده‌اند، حدود چهار روز قبل شماری از مهاجرین افغان که به طور غیر‌قانونی می‌خواستند از خاک پاکستان وارد ایران شوند، هدف تیر‌اندازی نیروهای امنیتی ایران قرار گرفتند. سرور ثبات، والی نیمروز گفت، این حادثه در منطقه‌ی هرمزگان ایران به‌وقوع پیوسته است: «هم‌وطنان ما که غرض کار به ایران روان بودند، در یکی از ولایت‌‌های ایران مورد حمله قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. تعداد‌شان را مشخص بیان نکردند. گفتند که بیش‌تر از 16 نفر در این مسیر حرکت کردند و از آن جمله تعداد زیاد آن‌ها به شهادت رسیدند و تعدادی هم زخمی ‌شدند».
ثبات هم‌چنان گفت، مسئولان در قونسل‌گری افغانستان در ایران به آن‌ها گفته‌اند که پس از سپری نمودن مراحل قانونی، اجساد مهاجرین افغان به آن‌ها سپرده خواهند شد. او اما در مورد تعداد دقیق کشته و زخمی شدگان افغان‌ها در این رویداد معلومات ارائه نکرد، اما گفت که بیش‌تر افغان‌های کشته شده باشندگان اصلی ولسوالی اله‌سای ولایت کاپیسا بودند.
به اساس گزارش‌ها، بس حامل یک گروه 37 نفری افغانان که قصد رفتن به ایران را داشتند، از سوی پولیس ایران مورد تیر‌اندازی قرار گرفت که نُه تن‌شان کشته و 20 نفر دیگر آنان زخمی شدند. نور محمد نوری، نماینده‌ی مردم کاپیسا در مجلس سنا پیش‌تر گفته بود که شورای امنیت افغانستان و وزارت خارجه با حکومت ایران در تماس‌اند، اما مقام‌های آن کشور در خصوص انتقال اجساد این افغان‌ها همکاری نمی‌کنند.
در همین حال، سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که آنان هم گزارش‌هایی را در مورد این رویداد دریافت کرده‌اند. شکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت گفت، تا هنوز مقام‌های ایرانی و دیپلمات‌های افغان در ایران رسماً این حادثه را تأیید نکرده‌اند: «ما به شکل غیر‌رسمی از این گزارش در جریان قرار داریم. با سفارت افغانستان در تهران و با جنرال قونسل‌گری ما در زاهدان تماس گرفتیم و به آن‌ها وظیفه سپردیم که این مسئله را تعقیب کنند و هم‌چنان با مقام‌های ایرانی در این رابطه در تماس شدیم، کدام گزارشی رسمی که این را تأیید کند، تا به حال برای ما نرسیده است». «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *