انتقادها از هشتمین نشست سران افغانستان، ترکیه و پاکستان

اطلاعات روز: محور گفت‌وگوهای سران کشورهای افغانستان، ترکیه و پاکستان در هشتمین نشست آنکارا پایتخت ترکیه، امنیت و آوردن صلح در در کشور بود. در این نشست حامد کرزی، عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بر تأمین صلح و ثبات در افغانستان تأکید کردند. آنان موجودیت صلح و امنیت در کشور را ضامن ثبات در منطقه عنوان کرده بودند.
سران کشورهای افغانستان، ترکیه و پاکستان در این نشست طالبان را ترغیب کردند که برای رسیدن به یک راه‌حل، باید با دولت افغانستان گفت‌وگوهای عملی را آغاز کنند. طالبان تا هنوز در این مورد واکنشی نشان نداده، اما قبلاً این گروه گفت‌وگو با دولت افغانستان را مشروط به خروج نیروهای ناتو از افغانستان عنوان کرده‌ بودند.
با این حال، شماری از کارشناسان مسایل سیاسی کشور از نشست سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه انتقاد کرده و می‌گویند که برگزاری چنین نشست‌ها نتیجه‌ی مثبتی را به دنبال ندار‌د. احمد سعیدی، از کارشناسان مسایل سیاسی کشور می‌گوید، با توجه به باقی ماندن کمتر از دو ماه به ختم دوره‌ی کاری رییس جمهور کرزی، پاکستان در این مدت حکومت افغانستان را کمک نمی‌کند.
او به رادیو آزدی گفت: «هفت دور این نشست‌ها چه نتایج مثبتی را به بار آورد که این نشست بیاورد. حکومت حامد کرزی کمتر از 50 روز به عمرش مانده، نباءً هیچ‌سیاست‌مداری یا هیچ‌منطقی حکم نمی‌کند که پاکستان با حکومت همکاری‌های درازمدت را عملی کند».
در هشتمین نشست سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه تأکید شده که که یگانه راه‌حل بحران افغانستان، آشتی و روند سیاسی می‌باشد، تا این کشور و تمام منطقه از بیماری جنگ نجات پیدا کنند. اما شماری از کارشناسان مسایل سیاسی کشور از سیاست‌های خارجی پاکستان انتقاد کرده و به نتایج این گفت‌وگوها به دیده‌ی شک می‌نگرند.
اما مقام‌های حکومتی کشور نتایج این نشست را مثبت عنوان می‌کنند. آنان هم‌چنان اظهار امیدواری کرده که پاکستان بتواند نقش خود را در راستای آغاز گفت‌وگوهای عملی میان دولت افغانستان و طالبان به‌درستی ایفا کند. به باور آنان، افغانستان و پاکستان هر دو از تروریزم و نا‌امنی‌ها رنج می‌برند، به همین دلیل به نتایج این نشست امیدوارند.
«طالبان خواستار صلح‌اند»
حامد کرزی در حاشیه‌ی هشتمین نشست سران کشورهای افغانستان، ترکیه و پاکستان گفت که تعداد زیادی از طالبان افغان خواستار صلح‌اند و می‌خواهند به دوباره کشور‌شان برگردند. او تأکید کرد که امریکا و پاکستان باید ما را کمک کنند تا روند صلح با طالبان افغان آغاز شود.
کرزی‌ هم‌چنان در مورد پیمان امنیتی با امریکا گفت، اگر امضای پیمان امنیتی با آمریکا تنها زمینه‌ی ایجاد پایگاه‌های این کشور‌ در افغانستان را مساعد کند، این سند هیچ‌سودی به ما ندارد. او تأکید کرد که جنگ با تروریزم در قریه‌ها و خانه‌های کشور ما نیست. به گفته‌ی او، شیوه‌ی آمریکا و ناتو برای مبارزه با تروریزم در افغانستان در جریان دوازده سال گذشته درست نبوده است. او هم‌چنان می‌گوید که آمریکا در افغانستان به دنبال منافع خود است و بر مبنای منافع خود در مورد حضور خود تصمیم می‌گیرد. اما مقام‌های امریکا این اظهارات حامد کرزی را رد کرده‌اند.
قضیه‌ی جنجالی زندان بگرام
رییس جمهوری کرزی در همشین نشست سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه در آنکارا اعلام کرد که آمریکا به رهایی زندانیان از بازداشتگاه بگرام مداخله نکنند. او هم‌چنان می‌گوید که آزادی زندانیان از بازداشتگاه بگرام به آمریکا ربطی ندارد. کرزی‌‌ هم‌چنان می‌گوید که آمریکا باید اعتبار دستگاه قضایی کشور را به رسیمت بشناسد و اگر دستگاه قضایی در مورد رهایی برخی زندانیان بازداشتگاه بگرام تصمیم می‌گیر‌د، مداخله نکند.
حکومت هفته‌ی گذشته‌ رهایی ۶۵ زندانی طالب از بازداشتگاه بگرام را آغاز کرد که این مسئله واکنش تند آمریکا را به دنبال داشت. مقام‌های این کشور اعلام کرد که رهایی ۶۵ زندانی طالب از بازداشتگاه بگرام خلاف تعهدات قبلی کابل و واشنگتن است. به گفته‌ی مقام‌های آمریکا، در میان 65 زندانی تعدادی افراد خطرناک‌اند و آنان باعث مرگ سربازان افغان، آمریکا، نیروهای بین‌المللی و غیر‌نظامیان افغانستان شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *