تندیس‌های بودای بامیان در هندوستان شبیه سازی می‌شوند

رییس حزب مردم هندوستان وعده داده که نسخه‌ی عین تندیس‌های بودای بامیان را در شهر «کشی نگر» ایالت اوتار پرادش می‌سازد؛ جایی که گوتاما بودا، مؤسس تفکر فلسفی بودایی بعد از مرگش به نیروانا یا زندگی پس از مرگ پیوسته است.

راجنات سینگ، رییس حزب بهاراتیا جنتای هندوستان که در یک سفر پنج‌روزه به ایالات متحده‌ی امریکا به سر می‌برد، روز سه‌شنبه (1 اسد/ 23 جولای) در یک سخن‌رانی در مورد افغانستان در کاپیتل هیل یا ساختمان کانگرس ایالات متحده‌ی امریکا از ساختن تمثال‌های مشابه تندیس‌های بودای بامیان سخن گفت. این جلسه به صورت مشترک از سوی بنیاد مطالعات هندی‌ها و جماعت یهودیان، کمیته‌ی سیاسی عمل هندوستان و ایالات متحده و شورای سیاست خارجی ایالات متحده‌ی امریکا راه‌اندازی شده است.

تندیس‌های بودا در بامیان آثار شگفت‌انگیز تاریخی مربوط به قرن ششم است که در ولایت بامیان موقعیت دارند و در سال 2001 توسط گروه طالبان انفجار داده شدند. تندیس بزرگ بودا 53 متر و تندیس کوچک 35 متر بلندا دارند و در دل سنگ در یک تپه کندن‌کاری شده‌اند.

راجنات سینگ گفت: «می‌خواهم باز‌هم یادآوری کنم، من آن زمان در سال 2001 وزیر اعظم (رییس حکومت) پرجمعیت‌ترین ایالات هندوستان، اوتار پرادش، بودم که یکی از معتبرترین و ستودنی‌ترین مکان‌های تاریخی افغانستان که بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا در جهان بودند، توسط رژیم بنیادگرای طالبان تخریب گردیدند».

رییس حزب بهاراتیا جنتا در این سخن‌رانی افزود: «در آن زمان من به عنوان نماد تعهدات مشترک افغانستان و هندوستان به صلح جهانی، قول دادم که تمثال عین تندیس‌های بودای بامیان را در شهر کشی نگر ایالت اوتار پرادش بسازم».

سینگ تأکید کرد که پیوندهای تمدنی افغانستان و هندوستان به هزاران سال می‌رسد: «این مناسبات به تمدن «هاراپان» یا تمدن دره‌ی سند، گسترش بودیسم و در پی آن گسترش اسلام توسط ترک‌ها و بعداً (امپراتوری) مغول‌ها بر می‌گردد. ما در حزب مردم هند اهمیت حیاتی به این پیوندهای تاریخی به عنوان بنیاد دوستی پاینده با همسایه‌های شمال غربی خود قایل می‌باشیم».

این سیاست‌مدار هندی تأکید کرد که مردم افغانستان بعد از سال‌ها جنگ و منازعه شایسته‌ی رسیدن به زندگی آرام و صلح‌آمیز می‌باشند. او افزود: «افغانستان در سه دهه‌ی گذشته زمان‌های بسیار دشواری را سپری کرده است. در ابتدا جنگ با اتحاد جماهیر شوروی پیشین و سپس رژیم سرکوب‌گر طالبان رنج‌های بی‌شماری را برای مردم افغانستان خلق کرد».

راجنات سینگ با تأکید به هم‌کاری‌های کامل در تأمین صلح، ثبات و دموکراسی در افغانستان، گفت: «ما از تلاش‌های مصمم آن‌ها (افغانستانی‌ها) برای ایجاد یک افغانستان دموکراتیک و مترقی ستایش می‌کنیم. هندوستان به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان همیشه تلاش‌های مردم افغانستان به دموکراتیک ساختن، مدرنیزه کردن و باثبات گردانیدن کشور کمک می‌کند». رییس حزب بهاراتیا جنتای هندوستان ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده‌ی امریکا به عنوان ملت دموکراتیک در روند ملت سازی دموکراتیک در افغانستان در کنار این کشور ایستاد خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *