دولت افغانستان از تصمیم تازه‌ی گروه طالبان حمایت کرد

اطلاعات روز: شورای امنیت ملی و مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور از اعلامیه‌ی تازه‌ی گروه طالبان حمایت و استقبال کردند. شکیب مستغنی، رییس دفتر سخن‌گوی وزارت خارجه دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که دولت افغانستان از موقف تازه‌ی شورای رهبری گروه طالبان حمایت می‌کند.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری نیز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرده بود که اعضای شورای امنیت ملی از صدور پیام اخیر تحریک طالبان استقبال کرده‌اند. چند روز پیش ملا معتصم آغا‌جان، از رهبران گروه طالبان با نشر پیامی از آمادگی این گروه برای اجرای گفت‌و‌گوهای عملی صلح سخن گفت.
این پیام طالبان در نشست شورای امنیت ملی وسیله‌ی‌ ارزنده و مؤثر برای ختم بحران کنونی در کشور عنوان شده است. هم‌چنان مقام‌های وزارت خارجه‌ی کشور دیروز از این اقدام طالبان استقبال کردند و گفتند، امیدوارند تا دیگر مخالفان مسلح دولت نیز به واقعیت‌ها پی‌ برده و در راه آغاز گفت‌و‌گوهای عملی صلح قدم بردارند.
شکیب مستغنی، رییس دفتر سخن‌گوی این وزارت گفت: «از فصیله‌ی تازه‌ی شورای رهبری طالبان که ملا آغاجان معتصم و تعداد‌ دیگری از رهبران طالبان که عضویت این شورا را دارند، استقبال می‌کنیم و این یک گام ارزنده و مثبت در راه آغاز گفت‌وگوهای عملی صلح است». او هم‌چنان می‌گوید که امیدوار است این اقدام شورای رهبری طالبان برای مخالفان مسلح دیگر دولت یک نمونه شده و آنان از آغاز گفت‌و‌‌گوهای عملی روند صلح حمایت کنند.
رییس دفتر سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور اما تأکید کرد که پاکستان پیشرفت‌های روند صلح افغانستان را مختل نکند. او گفت: «زمانی‌که پیشرفت‌های در مورد روند صلح میان افغانستان و طالبان صورت می‌‌گیرد، حداقل استخبارات کشورهای همسایه و به‌خصوص پاکستان آن را مختل نکنند».
پاکستان از گذشته تاکنون با دولت افغانستان در راستای روند صلح صادقانه عمل نکرده و دولت افغانستان هنوز از این کشور در راستای روند صلح انتقاد دارد. مستغنی‌ نیز می‌گوید که پاکستان هنوز قناعت دولت افغانستان در مورد عمل‌کرد صادقانه‌ی خود دریافت نکرده است. به گفته‌ی او، اما دولت افغانستان امیدوار است که پاکستان پس از این در آغاز گفت‌و‌گوهای عملی روند صلح با دولت صادق باشد.
این در حالی است که پیش‌تر سران کشورهای افغانستان٬ ترکیه و پاکستان در هشتمین نشست آنکارا، امنیت و آوردن صلح در کشور را ضامن ثبات در منطقه عنوان کردند. در این نشست حامد کرزی، عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بر تأمین صلح و ثبات در افغانستان تأکید کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *