حامد کرزی: عبدالرقیب، شهید راه صلح است

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور ترور عبدالرقیب تخاری، وزیر مهاجران دوران طالبان را محکوم کرد و او را قربانی راه صلح خواند. ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای‌ به نقل از حامد کرزی، اعلام کرد که عبدالرقیب تخاری، حامی صلح در افغانستان بود. براساس خبرنامه، کرزی ترور تخاری را محکوم کرده و از طالبان خواسته که به کشور بر‌گردند و در فضای امن در داخل کشور با شورای عالی صلح مذاکره کنند.
تخاری سه روز پیش در منطقه‌ای موسوم به «ناصر باغ» در مربوطات شهر پشاور پاکستان بر اثر شلیک گلوله‌ی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید و جسدش دیروز با هلی‌کوپتر دولتی از کابل به تخار منتقل و به خاک سپرده شد. عبدالرقیب، وزیر امور مهاجران دوران طالبان از ولسوالی کلفگان ولایت تخار و از قوم ازبک بود. او در مدارس دینی دره‌ی سوات پاکستان آموزش دیده و از دارالعلوم «حقانیه‌ اکوره ختک» فارغ‌التحصیل شده بود.
تخاری از آغاز فعالیت گروه طالبان در قندهار‌ به این گروه پیوست و در حکومت طالبان به وزارت مهاجران رسید. او پس از سقوط حکومت طالبان به پاکستان رفت و تا ترور شدنش در پشاور زندگی می‌کرد. گفته می‌شود که او از افراد مورد اعتماد طالبان بوده است. تخاری در سال ۲۰۰۱ در فهرست شورای امنیت سازمان ملل از افراد متهم به تمویل ترورزیم شناخته شد. سازمان ملل متحد در بازنگری فهرست افراد متهم به ترور در سال ۲۰۱۳، عبدالرقیب تخاری را از فهرست تروریستان خارج نکرد. سازمان ملل از او به عنوان حامی اصلی شورشیان عنوان کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *