نورستانی: ناهم‌آهنگی دو کمیسیون مشکل ایجاد می‌کند

اطلاعات روز: یوسف نورستانى، رييس کميسيون مستقل انتخابات دیروز در مراسم تحلیف کميشنران ولايتى کميسيون شکايت‌های انتخاباتى از پیامدهای اختلاف و نا‌هم‌آهنگی دو کمیسیون انتخابات هشدار داد. او گفت: «کميسيون مستقل انتخابات و کمیسیون شکايت‌های انتخاباتى‌ با وجودی که هر دو مستقل‌اند، لازم و ملزوم يک‌ديگر بوده و بايد در کارهاى‌شان هم‌آهنگى داشته باشند». او هشدار داد، اگر بین دو کمیسیون یاد شده هم‌آهنگى وجود نداشته باشد، آينده‌ی کشور و نامزدان با مشکل مواجه خواهند شد.
یان کوبیش، نماینده‌ی سازمان ‌ملل برای افغانستان که دیروز در مراسم تحلیف کمیشنران ولایتی حضور داشت، نیز هم‌آهنگی دو کمیسیون انتخابات کشور را مهم عنوان کرد. او هم‌چنان می‌گوید که خارجی‌ها در انتخابات سال 1393 افغانستان نقشی ندارند و این انتخابات توسط خود افغان‌ها برگزار خواهد شد. بنابراین، باید هر دو کمیسیون در برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه در هم‌آهنگی هم تلاش کنند. کوبیش افزود که سازمان ملل در قسمت برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه با افغانستان همکاری می‌کند.
مراسم تحلیف 102 کمیشنر دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی دیروز برگزار شد. عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها گفت، مطابق قانون انتخابات، دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها، صلاحیت رسیدگی به تخطی‌های انتخاباتی را در حوزه‌ی ولایت‌ها دارند. او افزود، در صورتی که اعلان نتایج تخطی انتخابات دفاتر ولایتی مورد قبول واقع نشود، دفتر مرکزی رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی موضوعات را پیگری خواهد کرد.
در همین حال، نادر محسنی، سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت، تا هنوز دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی باز نشده، ولی در چند روز آینده با فرستادن رییسان دفاتر ولایتی‌ باز خواهند شد. او هم‌چنان می‌گوید که در روزهای آینده کارمندان ساحه‌ای دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها نیز انتخاب خواهند شد.
چالش عمده‌ی فرا‌راه انتخابات
یان کوبیش، نماینده‌ی سازمان ‌ملل برای افغانستان دیروز گفت، نا‌امنى يکى از مشکلات عمده‌ی فرا‌راه انتخابات سال 1393 افغانستان است و نهادهاى امنيتى این کشور باید در زمینه‌‌ جدی باشند. او هم‌چنان گفت که امنيت مراکز راى‌دهى بسيار مهم است و اگر امنيت مراکز یاد شده تأمين باشد، اشتراک مردم در انتخابات آینده بیش‌تر خواهد شد.
عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیز در مراسم تحلیف 102 کمیشنر ولایتی گفت، نا‌امنی بزرگ‌ترین چالش فرا‌راه فعالیت‌های ما‌ست. او اما از کارمندان تازه‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها خواست تا در برابر تهدیدها تسلیم نشوند و اجازه‌ی دخالت در روند انتخابات را به هیچ‌فردی ندهند.
قرار است این 102 عضو ولایتی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی پس از سه روز آموزش در خصوص اصول، قوانین و مقررات انتخاباتی رسماً به وظایف‌شان آغاز کنند. مسئولیت عمده‌ی آنان رسیدگی به شکایت‌ها و تخطی‌های انتخابات در تمام ولایت‌های کشور است. در قانون انتخابات‌ سه نفر به عنوان کمیشنر برای هر کمیسیون ولایتی در نظر گرفته شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *