هیأت شورای عالی صلح برای دیدار با نمایندگان طالبان به دوبی رفت

اطلاعات روز: هیأتی متشکل از شورای عالی صلح و حکومت برای مذاکره با مقام‌های طالبان به دوبی سفر کرد. یک منبع که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفته است، هیأتی متشکل از شورای عالی صلح و حکومت افغانستان در این سفر بامقام‌های طالبان در مورد آغاز عملی گفت‌وگوهای صلح گفت‌وگو می‌کند.
این در حالی است که پیش‌تر شورای امنیت ملی و مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور از اعلامیه‌ی طالبان حمایت و استقبال کردند. معتصم آغا‌جان، از رهبران گروه طالبان چندی پیش با نشر پیامی گفته بود که این گروه برای اجرای گفت‌و‌گوهای عملی صلح آمادگی گرفته است. این پیام طالبان در نشست شورای امنیت ملی وسیله‌ی‌ ارزنده و مؤثر برای ختم بحران کنونی در کشور عنوان شده بود. وزارت خارجه‌ی کشور نیز از این اقدام طالبان استقبال کرده و از دیگر مخالفان دولت خواسته بود که به واقعیت‌ها پی‌ برده و در راه آغاز گفت‌و‌گوهای عملی صلح قدم بردارند.
با این حال، رویترز به نقل از یک مقام‌ دولتی گزارش داده که شماری از رهبران طالبان به‌نحوی به گفت‌وگو با مقام‌های حکومت علاقه‌مندی نشان داده‌اند. هم‌چنان گفته می‌شود، هیأتی متشکل از شورای عالی صلح و حکومت که به‌تازگی به دوبی سفر کرده، با مقام‌های طالبان روی چهارچوب‌ آغاز مذاکرات صلح گفت‌وگو می‌کنند.
این در حالی است که چند روز پیش شهر دوبی امارات متحده‌ی عرب، میزبان نشست چند مقام بلند‌پایه‌ی فعلی و سابق گروه طالبان بود. در این نشست، شش وزیر زمان حاکمیت طالبان، به‌شمول معتصم آغاجان شرکت داشتند. او پس از نشست با سران طالبان، اعلامیه‌‌ای را به نشر رساند و در آن آمده است، همه‌ی اشتراک کنندگان این نشست بر ضرورت آغاز عملی مذاکرات صلح تأکید کردند. معتصم آغاجان در زمان حاکمیت طالبان وزیر مالیه‌ی این گروه بود.
این چندمین باری‌ است که دولت افغانستان به چنین کوشش‌هایی دست می‌زند، اما تا‌به‌حال هیچ‌یکی از نشست‌ها به طور کلی مؤثر واقع نشده‌اند. اما حکومت همواره حلقات استخباراتی پاکستان را موانع اصلی بر سر راه مذاکرات صلح عنوان می‌کند. دو روز پیش سخن‌گوی وزارت خارجه گفته بود، زمانی که پیشرفت‌هایی در مورد روند صلح میان افغانستان و طالبان صورت می‌‌گیرد، حداقل استخبارات کشورهای همسایه و به‌خصوص پاکستان آن را مختل نکنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *