طالبان: نمایندگان ما در مذاکرات صلح دوبی حضور ندارد

اطلاعات روز: به دنبال اظهاراتی در مورد مذاکرات مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان با رهبران گروه طالبان در دوبی، طالبان دیروز اعلام کرد که نمایندگان‌شان در این مذاکرات حضور ندارد. یک مقام بلند‌پایه‌ی دولتی به بی‌بی‌سی گفته بود که شورای عالی صلح با 16 عضو برجسته‌ی طالبان، به‌شمول معتصم آقا‌جان، از چند روز به این‌سو در مورد آغاز گفت‌و‌گوهای عملی صلح در دوبی باهم رایزنی می‌کنند.
اما طالبان دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که معتصم آغاجان در این گروه کدام وظیفه‌ای ندارد و طالبان فعالیت‌های او را «خلاف اصول، آرمان‌ها و جهاد مقدس گروه طالبان» می‌داند. براساس خبرنامه‌ی طالبان، معتصم‌ در راستای اهداف اشغال‌گران فعالیت می‌کند. پیش‌تر یک مقام‌ دولتی گفته بود که 5 عضو برجسته‌ی طالبان که فعلاً با دولت می‌جنگنند نیز در این مذاکره شرکت کرده‌اند.
با این حال، در خبرنامه‌ی گروه طالبان آمده است که این گروه برای انجام گفت‌وگوها دفتر سیاسی ویژه‌ای دارد و در صورت نیاز به مذاکره، براساس تصمیم شورای رهبری طالبان، این دفتر با طرف مذاکره خواهد کرد. هم‌چنان در خبرنامه‌ی‌ طالبان تأکید شده است، چون نام و شهرت کامل افراد‌ شرکت کننده در نشست دوبی معلوم نیست، این خود نشان دهنده‌ی نشست واقعی نیست.
این درحالی است که پیش‌تر شورای امنیت ملی و مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور از اعلامیه‌ی منتشر شده‌ی معتصم استقبال و حمایت کردند. این شورا هم‌چنان پیام تحریک طالبان را یک وسیله‌ی‌ ارزنده و مؤثر برای ختم بحران کنونی در کشور عنوان کرده بود. معتصم آغا‌جان‌ با نشر پیامی گفته بود که گروه طالبان برای اجرای گفت‌و‌گوهای عملی صلح آمادگی گرفته است، اما گروه طالبان از او به عنوان‌ »نوکر اشغال‌گران» یاد کرده است.
در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل کشور نیز از برگزار‌ی نشست دوبی خوشبین نیستند و می‌گویند،‌ چندین بار‌ است که دولت افغانستان به چنین کوشش‌های بی‌نتیجه دست می‌زند. کارشناسان حلقات استخباراتی پاکستان را موانع اصلی بر سر راه مذاکرات روند صلح افغانستان عنوان می‌کنند.
«رهبران طالبان شهید نمی‌شوند»
به دبنال ترور عبدالرقیب تخاری، وزیر اسبق دوران حاکمیت طالبان،‌ شماری از نهادهای مدنی دیروز به شهید خوانده شدن عبدالرقیب‌ از سوی کرزی واکنش نشان دادند. عزیز رفیعی، رییس جامعه‌ی مدنی (مجما) دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، شهید خطاب کردن به عبدالرقیب از سوی کرزی و استفاده از امکانات دولتی در کفن و دفن او، بی‌انصافی بزرگی در حق ملت است.
هم‌چنان گروه هم‌آهنگی عدالت انتقالی و گروه کاری مشترک جامعه‌ی مدنی دیروز در یک نشست خبری خواستار برکناری سخن‌گوی شورای عالی صلح شدند. آذریون متین، عضو جامعه‌ی مدنی گفت، شهزاده شاهد، سخن‌گوی شورای عالی صلح کشور اسامه بن ‌لادن را شهید خطاب کرده و این باعث نگرانی نهادهای مدنی و مردم افغانستان شده است.
اما مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند، پایانی هر جنگی، صلح است. آنان از طالبان می‌خواهند که با شورای عالی صلح افغانستان در میز مذاکره بنشینند و نیز به کشورشان (افغانستان) برگردند. مجاهد، معاون این شورا می‌گوید، اگر طالبان مذاکرات صلح را آغاز کنند، دولت افغانستان برای آنان جای امنی فراهم خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *