واردات اموال تجارتی از طریق بندر کراچی کاهش یافته است

در حالی‌که افغانستان بیش‌ترین معاملات تجارتی‌اش را از طریق پاکستان انجام می‌دهد، اما به اساس گزارش‌ها امسال میزان واردات اموال تجارتی این کشور از طریق بندر کراچی کاهش یافته است. مزمل شینواری، معین وزارت تجارت و صنایع می‌گوید که در سال‌های گذشته 70 درصد اموال تجارتی از طریق پاکستان وارد می‌شدند، اما امسال این رقم 40 درصد پایین آمده است.
او گفت، واردات اموال تاجران افغان از طریق بندر عباس ایران برای تاجران افغان به دلیل یک سلسله سهولت‌ها گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود‌: «واردات‌ ما از طریق بندر عباس به داخل کشور زیاد شده و از طریق پاکستان کمتر شده است. سال‌های قبل 70 درصد واردات ما و اموال ترانزیت ما از خاک پاکستان می‌آمد، اما فعلاً از 40 درصد هم کمتر شده است. ایران به دلیل این که تحریم‌های وضع شده بالای‌شان، با ما همکاری زیاد می‌کند، اما ما نمی‌خواهیم که تنها به ایران و پاکستان اتکا کنیم، ما می‌خواهیم از راه‌های مختلف استفاده نماییم که بیش‌تر روی راه ترانزیتی ترکمنستان کار می‌کنیم، زیرا برای صادرات ما به اتحادیه‌ی اروپا نزدیک‌ترین راه است».
براساس معلومات وزارت تجارت و صنایع، افغانستان سالانه حدود 8 میلیارد دالر واردات دارد. این در حالی است که در چند سال اخیر شکایت‌هایی از موجودیت مشکلات ترانزیتی، به‌خصوص از طریق پاکستان در برابر تاجران افغان وجود داشته است. اتاق تجارت و صنایع همواره در این زمینه بر مسئولان بندر و سرحدی پاکستان انتقاد کرده‌اند. مسئولان در این اتاق گفته‌اند که به دلیل توقف و تأخیر در تخلیه‌ی اموال تاجران افغان در بندر کراچی و سایر بنادر پاکستان خسارات هنگفتی به آنان وارد شده است.
اما اکنون اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، با رونق گرفتن معاملات تجارتی از طریق بندر عباس ایران، تاجران افغان به یک سلسله سهولت‌ها دست یافته‌اند. خان جان الکوزی، معاون این اتاق گفت: «‌تاجران ما از بندر عباس نسبت به کراچی زیاد استفاده می‌کنند، زیرا کرایه‌ی بندر کراچی بلند‌تر است و یک کانتینر اموال تجار تقریباً پنج هزار دالر تمام می‌شود و از طریق بندر عباس تا کابل برای ما تقریباً سه هزار و 500 دالر امریکایی تمام می‌شود. باید بگویم که 60 درصد مواد ساختمانی و مواد سوخت را از طریق بنادر شیرخان و حیرتان و هم از آقینه وارد می‌کنیم».
توقف کاروان‌های تجارتی در مسیر شاهراه‌ها و اخاذی‌های غیرقانونی به عناوین مختلف، از مشکلات عمده در داخل افغانستان در برابر تاجران به شمار می‌روند که انتقادهای آنان را نیز به همراه داشته است. تاجران افغان خواستار اقدام‌های جدی حکومت در این راستا شده‌اند. آنان می‌گویند که ادامه‌ی این روند، تأثیر منفی بر قیمت مواد خوراکی و سایر اموال، به‌ویژه مواد ساختمانی می‌گذارد. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *