از چگونگى برخورد رسانه‌ها با نامزدان‌ اطلاع‌رسانی می‌شود

تيم نظارتى کميسيون رسانه‌های کميسيون مستقل انتخابات‌ از چگونگى برخورد رسانه‌ها با نامزدان در جريان مبارزات انتخاباتی‌ اطلاع‌رسانى می‌کند. مبارزات انتخاباتی رياست جمهورى‌ به تاريخ ۱۳ دلوآغاز شد و قرار است که تا دوروز قبل از برگزارى انتخابات (۱۶ حمل ۱۳۹۳ ) ادامه يابد. فريده نيکزاد، رييس کميسيون رسانه‌های کميسيون مستقل انتخابات‌ دیروز در کابل گفت، تيم نظارتى کميسيون رسانه‌ها براساس لايحه‌ی تنظيم فعاليت‌ها در جريان همين هفته، بعد از امضاى قرارداد با کمپنى نظارت کننده‌ی رسانه‌ها به کار آغاز کرده است.
وى افزود که تيم نظارتى آن‌ها سفرهاى ولايتى داشتند که زون‌وار به ولايت‌های ننگرهار، پروان و هرات سفر کرده و لايحه‌ی تنظيم فعاليت‌ها را با رسانه‌ها شريک کرده‌اند. نيکزاد گفت: «قبلاً ما در رابطه با لايحه‌ی تنظيم فعاليت‌ها، ورکشاپ‌هايى به سطح زون‌ها و ولايات به راه انداختيم، هم‌اکنون هم دو کميشنر ما در زون قندهار حضور دارند تا ديدگاه‌ها و مشکلات رسانه‌ها را بررسى نموده و پيش‌نهاد‌شان را به ما انتقال بدهند».
وى علاوه کرد که بعد از اين، رسانه‌ها مطابق مقرره‌ی لايحه‌ی تنظيم شده‌‌‌ی فعاليت‌ها رفتار نموده، تمامى اصول آن را رعايت و احترام بگذارند، تا‌ با تخطى که با اين لايحه مغايرت داشته باشد، مواجه نشوند. لايحه‌ی تنظيم فعاليت‌هاى رسانه‌هاى همگانى که براساس ماده‌ی ٧٩ قانون انتخابات‌ از سوى کميسيون انتخابات در ١١ ماده تصويب شده، ماه گذشته از سوى کميسيون رسانه‌های کميسيون مستقل انتخابات نشر شد.
در يک بند اين لايحه آمده است که رسانه‌هاى همگانى و ساير نهادهاى (داخلى و خارجى) که در فراهم کردن معلومات به منظور آگاه ساختن اتباع کشور از حقوق سياسى‌شان و اشتراک در انتخابات با کميسيون همکارى مى‌کنند، بايد در تهيه‌، نشر و پخش پيام‌هاى‌شان، برنامه‌هاى کميسيون را جداً در نظر بگيرند.
حشمت‌الله رادفر، معاون کميسيون رسانه‌هاى انتخاباتى‌ در نشست خبرى دیروز گفت که بعضى نامزدان رياست جمهورى‌ با رسانه‌ها برخورد نادرست دارند. وى افزود: «به اين دليل، ما شايد کنفرانس‌هاى هفته‌وار داشته و گزارش‌هايى که براى ما از نظارت‌ نامزدان مى‌آيد را ارزيابى کنيم». رادفر علاوه کرد که در رسانه‌ها مساوات بايد در نظر گرفته شود، مثلاً در چند تلويزيون، مانند طلوع، آريانا، يک‌ و ملى چند چهره‌ی برجسته را به مناظره کشاندند.
معاون کميسيون رسانه‌ها‌ از رسانه‌ها، به‌ويژه تلويزيون‌ها خواست که از آن عده نامزدان رياست جمهورى که تا حال نتوانسته‌اند در اين مناظره‌ها شرکت کنند، دعوت کنند تا‌ آن‌ها نيز در اين مناظره‌ها سهم داشته و برنامه‌ها و اهداف‌شان را بيان کنند. وى تصريح کرد: «رسانه‌ها در پيوند با ديدگاه‌ها و ابراز نظرهايى که از جانب کميسيون‌هاى مستقل انتخابات و کميسيون‌هاى رسانه‌‌ای انتخابات صورت مي‌گيرد، با دقت برخورد کرده، فاکت‌ها، ديدگاه‌ها و صحبت‌هايى که بيان می‌شوند، آن‌گونه که بايست به مخاطب انتقال دهند و با بازى کردن با کلمات، به غوغاسالارى در بخش رسانه‌هاى انتخاباتى دامن نزنند».
رادفر‌ به يکى از بندهاى لايحه اشاره کرد و گفت که رسانه‌ها از برخوردى که با الفاظ تخريش کننده‌‌‌ی اذهان عامه خشونت يا تبعيض را دامن می‌زند، جداً جلوگيرى کرده، الزاماً قبل از اين‌که بحث کنند، در جريان بحث حرف‌هايى نزنند که به شخصيت کسى بر بخورد. وى تأکيد کرد که براى نامزدان‌ قبل از آغاز برنامه‌ها گفته شود که به انگيزش عصبانيت‌ها، تبعيض‌هاى سمتى و قومى و صحبت‌هايى‌ که منجر به ترويج خشونت در جامعه شود، با احتياط برخورد کنند.
رادفر‌ گفت که آن‌ها تاکنون دو شکايت دريافت کرده‌اند که يکى از محمد هاشم زارع، معاون گل آغا شيرزى، نامزد رياست جمهورى بود که ٢٠ روز پيش به آن‌ها‌ رسيد، اما اين شکايت زمانى رسيد که بيش از يک‌ماه از درج شکايت گذشته بود. وى علاوه نمود که آن‌ها مطابق لايحه‌ی کميسيون در مدت ٧٢ ساعت ملزم هستند که در ارتباط با اين موارد تصميم بگيرند.
موصوف گفت که در رابطه با شکايت‌ تلويزيون کابل نيوز در مورد برخورد نامناسب‌ داوود سلطان‌زوى، نامزد رياست جمهورى در برابر خبرنگار اين تلويزيون نيز شکايت رسيده و آن را بررسى کرده‌اند. به گفته‌ی رادفر، مواردى که در آن مشاهده شد، به نامزدان انتخابات بر‌می‌گشت و کميسيون رسانه‌ها ملزم است مطالبى که به نامزدان بر می‌گردد، آن را به کميسيون شکايت‌های انتخاباتى انتقال دهد و کميسيون آن را به دادستانی محول نمود. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *