سفارت امریکا: زمینه‌ی رای‌دهی به تمام اقلیت‌ها یک‌سان فراهم شود

سفارت امریکا در کابل ابراز امیدواری کرده که در انتخابات آینده‌ی افغانستان زمینه‌ی رای‌دهی به تمام اقلیت‌ها در این کشور به طور یک‌سان فراهم شود. مسئولان این سفارت در کابل به این باورند که اشتراک تمامی اقلیت‌ها در انتخابات می‌تواند آینده‌ی درخشان را برای افغانستان به ارمغان آورد.
عباس کاموند، معاون سخن‌گوی سفارت امریکا در کابل ابراز امیدواری کرد که در انتخابات سال آینده‌ی افغانستان حق رای‌دهی بدون کدام تبعیض به همه‌ی اقلیت‌های ساکن در این کشور مساعد شود: «دفاع از حق رای، آزادی رای و تقدس رای باید در افغانستان صورت بگیرد و مردم بتوانند آزادانه، آگاهانه، بدون تبعیض، قوم‌پرستی، نژاد‌پرستی، زبان‌پرستی و مذهب که ما در افغانستان مذاهب گوناگون هم داریم، مانند اقلیت‌های کوچک یهود و هندو در افغانستان، باید رای آنان به محاسبه گرفته شود، رای خود را آزادانه و آگا‌‌هانه به صندوق‌ها بریزند و سرنوشت آینده‌ی افغانستان از طریق رای واقعی مردم این کشور انتخاب شود».
در حال حاضر اقلیت‌های مختلف در گوشه و کنار افغانستان به سر می‌برند. اهل هنود و سیک‌ها از جمله اقلیت‌هایی در این کشور‌ند که در برخی موارد از عدم دسترسی به حقوق کامل‌شان شکایت داشته‌اند. کارشناسان افغان نیز شفافیت انتخابات را وابسته به اشتراک همه‌ی اقوام و اقلیت‌ها در انتخابات می‌دانند. در عین حال، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تلاش صورت می‌گیرد تا به تمام اقوام و اقلیت‌ها در کشور زمینه‌ی رای‌دهی یک‌سان در انتخابات سال آینده فراهم شود.
نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون در رابطه گفت: «هر افغان، ولو هر مذهب، دین و هر‌گونه رنگ و نژادی داشته باشد، کمیسیون مستقل انتخابات مصمم به این است که برای آنان زمینه‌ را مساعد بسازد تا در انتخابات شرکت کنند. برعلاوه‌، این کمیسیون حتا به افراد و اشخاصی که در محابس‌اند و از حق مدنی خود محروم نشده‌اند و برای آنان کارت رای‌دهی توزیع کردیم و زمینه را برای‌شان فراهم کردیم تا از این روند با خبر شوند و در آن شرکت کنند».
بر‌اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات در مرحله‌ی جدید روند ثبت نام رای دهندگان از ماه جوزا تا اکنون حدود چهار میلیون تن، به‌شمول زنان برای اشتراک در انتخابات کارت رای‌دهی گرفته‌اند. برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده یازده تن رقابت می‌کنند. قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در شانزدهم حمل سال 1393 برگزار شود. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *