تحلیل‌گران: کرزی یک متحد بی‌ثبات، زیرک و تندخوست

طولانی‌ترین جنگ امریکا‌ پس از حضور دوازده ساله در افغانستان در حال تمام شدن است. امریکا در این جنگ، بیش از ۲۲۰۰ سرباز خود را ازدست داده و صدها میلیارد دالر را به خاطر آوردن ثبات در افغانستان به مصرف رسانده است.
حضور نظامیان امریکایی
چگونگی حضور نظامی امریکا پس از سال ۲۰۱۴ پرسشی است که مقام‌های امریکایی با آن روبه‌رو اند. باآن‌هم اگر قرار باشد که امریکا شماری از نیروهایش را در افغانستان نگه‌دارد، مأموریت آن، آموزش نیروهای نظامی افغان و ادامه‌ی عملیات ضد‌دهشت‌افگنی در برابر القاعده خواهد بود. برنت اسکو کرافت که مشاور امنیت ملی جرالد فورد و جورج بوش، رییسان جمهور پیشین امریکا بود، می‌گوید، برای حفظ اطمینان و روحیه‌ی نظامیان افغان، امریکا باید دست کم ۱۰ هزار سرباز‌ش را در افغانستان نگه‌دارد.
اما کرزی‌ امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه را با امریکا که زمینه‌ی حضور دراز‌مدت نظامیان امریکایی را در افغانستان فراهم می‌کند، رد کرده است. دوره‌ی ریاست جمهوری آقای کرزی در ماه اپریل امسال (2014) به پایان می‌رسد. بسیاری از کارشناسان به این باورند که حکومت رییس جمهور اوباما باید با جانشین آقای کرزی توافق‌نامه‌ی امنیتی را امضا کند.
تطبیق گزینه‌ی صفر
از طرف دیگر، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که اگر آقای کرزی توافق‌نامه‌ی امنیتی را امضا نکند، امریکا ناگزیر «گزینه‌ی صفر» یا خروج کامل نیروهایش را از افغانستان عملی سازد. جان بولتن، سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل متحد مخالف عملی شدن «گزینه‌ی صفر» است.
او گفت: «اگر گزینه‌ی صفر عملی شود، هراس دارم که طالبان و القاعده به‌سادگی کنترول دوباره افغانستان را به دست آرند. اگر این کار صورت گیرد، یک شکست بزرگ خواهد بود. نه به خاطر این‌که طالبان و القاعده یک‌بار دیگر برای انجام عملیات‌شان چون حملات ۱۱ سپتامبر، یک پایگاه به دست می‌آورند، بلکه سبب تقویت سایر تندروان، چون طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های دهشت‌افگن خواهد شد».
رییس جمهور کرزی‌ در سال‌های اخیر همواره از امریکا انتقاد کرده است و عدم امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی از سوی او، فقط یک نمونه از روابط پرتشنج بین حکومت‌های دو کشور است.
روش حامد کرزی
جنرال انتونی زینی، فرمانده پیشین فرماندهی امریکا آقای کرزی را یک «متحد بی‌ثبات» می‌خواند. او گفت: «کرزی یک متحد غیرثابت‌قدم است. حالت مالیخولیایی دارد. گاهی طوری معلوم می‌شود که با ما یکجا کار نموده و به گونه‌ا‌ی همکاری می‌کند، اما حالاتی هم وجود دارند که او ۱۸۰ درجه تغییر جهت می‌دهد و آن‌هم به یک طرز بسیار غیر‌قابل پیش‌بینی».
اما برنت اسکو کرافت، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا، رییس جمهور کرزی را یک «متحد تند و زیرک» توصیف می‌کند. او می‌گوید که به نظر می‌رسد آقای کرزی چند بازی را هم‌زمان بازی می‌کند. جان بولتون، سفیر پیشین امریکا‌ در سازمان ملل می‌گوید که آقای کرزی یک «متحد بی‌وفا» است. او افزود، واشنگتن برای ادامه‌ی حضور نظامی در افغانستان باید دلایل بسیار روشن به رییس جمهور کرزی ارائه کند. از جانب دیگر، جنرال انتونی‌ می‌گوید که واشنگتن نیز قسماً مسئول روابط رو‌به‌وخامت با رییس جمهور افغانستان است. «صدای آمریکا»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *