انستیتوت ملی موسیقی افغانستان برنده جایزه موسیقی پولار شد

اطلاعات روز: انستیتوت ملی موسیقی افغانستان همراه با یک گروه موسیقی امریکایی «متالیکا» برنده جایزه موسیقی پولار سویدن شدند.
از جایزه معتبر موسیقی پولار به‌عنوان جایزه «نوبل موسیقی» نیز یاد می‌شود.
از نظر هیأت داوران این جایزه، انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان به‌دلیل این که توانسته موسیقی را در افغانستان دوباره زنده کند برنده این جایزه شناخته شده است.
گروه موسیقی امریکایی «متالیکا» نیز به‌دلیل این که با به کارگیری از نوت‌هایی با سرعت فوق‌العاده توانسته است موسیقی راک را به جایی برساند که هیچ‌گاهی در آن قرار نداشته است، برنده این جایزه شناخته شده است.
ماری لیدین، مسئول مدیریت این جایزه در بیانیه‌یی گفته: «ما باور داریم که دو برنده جایزه ما از دو جهان متضاد، نمونه‌های بارزی از جایزه موسیقی پولار اند. این جای افتخار است که فعالیت سازمان موسیقی و موسیقی دانان در زندگی مردم تغییر رونما کرده است.»
جایزه موسیقی پولار بالاترین جایزه موسیقی سویدن و از معتبرترین جوایز موسیقی در اروپاست که سالانه به یک هنرمند کلاسیک و یک هنرمند یا گروه پاپ اهدا می‌شود. از میان نامزدان این جایزه تنها دو فرد یا گروه می‌توانند به این جایزه دست یابند.
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان و گروه موسیقی «متالیکا» امروز (چهارشنبه، 14 فیبروری) جایزه نقدی معادل ۱۲۴ هزار دالر امریکایی را از سوی خانواده‌ی شاهی سویدن دریافت می‌کنند.
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان از سال ۲۰۱۰ به این طرف زیر نظر احمد سرمست فعالیت دارد و در این سال‌ها شماری از نوجوانان دختر و پسر در این انستیتوت به‌صورت حرفه‌یی موسیقی آموخته‌اند. گروه موسقی انستیتوت به‌عنوان نخستین گروه دختران افغان برعلاوه دیگر صحنه‌های جهانی، در مجمع اقتصادی جهان در شهر داووس سویس پارچه‌های موسیقی را اجرا کرد.

ماری لیدین، مسئول مدیریت این جایزه در مورد انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفته احمد سرمست و این انستیتوت تلاش کرده است که «لذت موسیقی را در زندگی کودکان دوباره احیا کنند.»
احمد سرمست، رییس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفته است که او به خاطر برنده شدن این جایزه «خیلی متعجب و مفتخر» شده است.