یک نافرمانی دیگر؛ والی سمنگان برکناری‌اش را نپذیرفت

اطلاعات روز: پس از نافرمانی عطا محمد نور، والی برکنار شده بلخ، عبدالکریم خدام والی برکنار شده ولایت سمنگان اعلام کرد که فیصله حکومت مرکزی را نمی‌پذیرد و تا زمان فیصله رهبری حزب جمعیت و بزرگان قوم ترکمن به‌عنوان والی سمنگان به کار ادامه می‌دهد.
دو روز قبل اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی اعلام کرد که والیان پنج ولایت تغییر کرده‌اند. براساس فرمان رییس‌جمهور غنی، عبدالطيف ابراهيمی، به‌جای عبدالكريم خدام به‌حيث والی جدید سمنگان، تعیین شده است.
آقای خدام دیروز (یک‌شنبه، ۲۹ دلو) در نشستی خبری برکناری خود را «غیرعادلانه و غیرمنصفانه» خواند و تأکید کرد که منتظر فیصله‌ی رهبری حزب جمعیت اسلامی و بزرگان قوم ترکمن است.
خدام گفت که در ماه ثور سال جاری، براساس توافق میان حزب جمعیت اسلامی افغانستان و حکومت مرکزی، او به نمایندگی از قوم ترکمن به‌حیث والی سمنگان و ضیا‌الدین ضیا به نمایندگی از کادر محلی سمنگان به‌حیث معاون والی تعیین شدند.
او افزود که بعد از حدود سه ماه، براساس «عقده‎های شخصی» آقای ضیا را از وظیفه سبکدوش کردند، اما وی بعد از مخالفت جدی مردم سمنگان، این تصمیم را قبول نکرد و به‌صورت نسبی به کار خود ادامه داد.
آقای خدام افزود که به عبدالطیف ابراهیمی (والی جدید سمنگان) احترام دارد، اما فیصله حکومت مرکزی در مورد تغییرات در ولایت سمنگان را محکوم می‌کند.
او تأکید کرد: «این فیصله را قبول نداریم. ما (خدام و ضیا) تا فیصله رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و تصمیم بزرگان قوم ترکمن و مردم شریف سمنگان به وظیفه‌ی خود ادامه می‌دهیم.»
والی برکنار شده سمنگان گفت در مدت مأموریتش در سمنگان بدون در نظرداشت وابستگی سیاسی برای تأمین عدالت اجتماعی، تأمین امنیت و رشد اقصادی کار کرده است.

بیشتر بخوانید

والیان پنج ولایت تغییر کردند