حکومت خواستار حمایت چین از ارتش شد

اطلاعات روز: ضرار احمد عثمانی، وزیر امور خارجه‌ی کشور دیروز در دیدار با همتای چینی خود در کابل خواهان همکاری چین در قسمت تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی کشور پس از سال 2014 شد. او گفت: «فعلاً نیروهای امنیتی افغانستان توانایی تأمین امنیت سراسری کشور را دارند، اما این نیروها هنوز به آموزش و تجهیزات نیاز دارند و ما آرزومندیم که کشور چین ما را در این زمینه یاری کند». او افزود، چین می‌تواند افغانستان را در زمینه‌ی آموزش افسران ارتش و پولیس و تجهیز این نیروها بعد از سال ۲۰۱۴ کمک کند.
به دنبال آن وانگ یی، وزیر امور خارجه‌ی چین نیز گفت، امنیت افغانستان بر کشورهای منطقه و به‌خصوص چین تأثیر‌گذار است و به گفته‌ی او، چین در تلاش آوردن امنیت و ثبات در افغانستان است. او هم‌چنان بر گسترش و تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف تأکید کرد و افزود که چین به تمامی تعهدات خود در قبال افغانستان متعهد است.
وزیر خارجه‌ی چین با اشاره به این‌که کشورش از روند صلح افغانستان به رهبری خود افغان‌ها حمایت می‌کند، گفت، چین از یک مصالحه‌ی جامع به رهبری افغان‌ها به خاطر پایان دادن خشونت‌ها در افغانستان حمایت می‌کند. او هم‌چنان می‌گوید، چین در قسمت آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان پس از سال 2014 آمادگی دارد.
وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین دیروز در یک سفر رسمی وارد کابل شد و سپس با ضرار احمد عثمانی، وزیر امور خارجه‌ی کشور روى ادامه‌ی کمک‌هاى چین به افغانستان، امضاى سند امنيتى با امريکا، روند انتقال مسئوليت‌هاى امنيتى، انتخابات سال آينده، روند صلح، خروج نيروهاى خارجى و هم‌کارى‌هاى استراتژيک ميان دوکشور گفت‌و‌گو کرد.
او پس از این دیدار و گفت‌و‌گو در یک نشست خبری مشترک با ضرار احمد عثمانی‌، همتای افغانی خود گفت، کشورش در هرگونه شرايط، به حمايت و کمک خود با افغانستان ادامه می‌دهد و اين روابط، از هيچ‌گونه سیاست خارجى متأثر نخواهد شد و نیز همکارى ميان دو کشور بيش‌تر می‌شود.
وانگ یی می‌گوید، چین به تصمیم حکومت افغانستان در قسمت امضای پیمان امنیتی با امریکا ارج می‌گذارد. او تأکید کرد که انکشاف روابط کابل و واشنگتن‌ باید به استقلاليت و حاکميت ملى افغانستان کمک کند و نیز در آن مشروعیت کشورهای منطقه در نظر گرفته شود.
او هم‌چنان گفت: «چین آرزوى افغانستان واحد، با ثبات و مستقل را دارد. ثبات در افغانستان به نفع منطقه و چين است. ما خواستار مصالحه در افغانستان هستيم و در اين راستا با این کشور همکارى خواهيم کرد، تا روند مصالحه به موفقيت بیانجامد». وانگ‌ یی‌ افزود که روابط و همکاری افغانستان و چین دوستانه است و در آن کدام اهداف سیاسی وجود ندارد.
به دنبال آن، ضرار احمد عثمانی نیز با اشاره به تقویت همکاری‌ها میان افغانستان و چین تأکید کرد، سیاست افغانستان در قبال چین تغییر‌ناپذیر خواهد بود. او هم‌چنان افزود: «رابطه‌ی افغانستان با چین به‌خوبی پیش می‌رود و ما از کمک‌های این کشور در زمینه‌ی آموزش افسران افغان سپاس‌گزاریم». عثمانی اما تأکید کرد که افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ به کمک‌های چین در عرصه‌ی تقویت نیروهای امنیتی و نظامی نیاز دارد. دیروز معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی کشور و سفیر چین در کابل، توافق‌نامه‌ی همکاری‌های تخنیکی زراعتی را نیز به امضا رساندند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *