وزارت دفاع: نیروهای افغان قادرند امنیت را تأمین و تهدیدها را رفع کنند

مقام‌های وزارت دفاع کشور می‌گویند، نیروهای امنیتی افغان در سال 2013 میلادی رهبری صد در‌صد عملیات‌ها را به عهده داشتند و به چالش‌هایی مانند حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌های کنار سرک پاسخ مثبت دادند. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت گفت: «نیروهای امنیتی افغان توانایی کنترول بر اوضاع کشور را داشته، امنیت افغانستان را تأمین و تهدیدها بر‌این کشور را رفع کرده می‌توانند».
مقام‌های وزارت دفاع ملی می‌گوید، آن‌چه که سال 2013 به نمایش گذاشته شد، نمایان‌گر این بود که نیروهای امنیتی افغان توان‌مندی آن را دارند که بتوانند اوضاع کشور را کنترول، امنیت را تأمین و تهدیدها را رفع کنند. عظیمی گفت، هر اردو نیاز دارد ‌قابلیت‌ها و ظرفیت‌های‌ خود را افزایش دهد.
در شرایط کنونی معاش، آموزش و تجهیز سربازان اردوی افغان از طریق کمک‌های بین‌المللی تمویل می‌شود. مأموریت رزمی ناتو و امریکا در پایان سال 2014 در افغانستان خاتمه می‌یابد، اما امریکا و ناتو تلاش می‌کنند تا تعدادی از نظامیان‌شان را در افغانستان نگه‌دارند.
این نظامیان در امر مبارزه با تروریزم و آموزش نیروهای امنیتی افغان مساعدت خواهند کرد، اما اگر تفاهم‌نامه‌ای که شرایط حضور این سربازان را تعیین می‌کند، امضا نشود، انتظار می‌رود که همه‌ی سربازان امریکایی و ناتو تا پایان سال جاری از افغانستان خارج شوند.
اندرس فوگ راسموسن دیروز در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت، اگر همچو تفاهم‌نامه‌ا‌ی امضا نشود، مساعدت‌های بین‌المللی به نیروهای امنیتی افغانستان نیز متأثر خواهند شد. سرمنشی ناتو هشدار داد که اگر معاش سربازان اردوی ملی و پولیس افغانستان تأدیه نشود، این مسأله بر امنیت افغانستان تأثیر ناگوار خواهد داشت.
با این حال، سخن‌گوی وزارت دفاع در پاسخ به این سوال که اگر کمک‌‌های خارجی به اردو قطع شوند، ارتش از چه منبعی تمویل خواهد شد؟ گفت، مسئولیت تأمین منابع برای اردوی ملی چه از لحاظ آموزش و تعلیم و تربیه و چه از لحاظ تجهیرات، به دوش حکومت است. عظیمی در مورد آینده‌ی ارتش افغانستان اظهار خوش‌بینی کرد و گفت، اردو مشروعیت خود را از مردم افغانستان گرفته و قابلیت و ظرفیت‌های آن پاسخ‌گوی تهدیدهایی است که در حال حاضر جهان نگران آن است. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *