21 حزب و جریان سیاسی: انتخابات پارلمانی حداکثر تا میزان 1397 برگزار شود

اطلاعات روز: 21 حزب و جریان سیاسی دیروز (شنبه، پنجم حوت) در یک نشست خبری موقف‌شان را در رابطه به انتخابات پارلمانی اعلام کردند و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی حداکثر تا ماه میزان سال 1397 شدند.
این احزاب و جریان‌های اعلامیه‌ی مشترکی را نیز صادر کردند که در آن بر نظارت احزاب از روند انتخابات تأکید شده است.
در اعلامیه آمده: «ما خواهان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه هستیم، انتخاباتی که منتج به تأسیس پارلمان معتبر، ممثل اراده‌ی قاطبه‌ی ملت و مورد حمایت اکثریت مردم باشد. ما تأکید می‌کنیم که انتخابات آینده در موعد اعلان شده و بدون هرگونه تأخیر و تعلل برگزار شود. مصمم هستیم که از این انتخابات وسیله مؤثری برای حل بحران بسازیم. تأمین شفافیت انتخابات و عدم مخالفت هیچ جناحی با نتایج آن ایجاب می‌کند که نظارت و اشراف احزاب و ائتلاف‌های انتخاباتی بر تمامی پروسه‌های انتخابات از ابتدا تا انتها تضمین گردد و نواقص و تخطی‌ها انتخابات قبلی تکرار نشود.»
در این اعلامیه تأکید شده که انتخابات پارلمانی «حداکثر تا اوایل میزان سال 1397 برگزار شود» و برای جلوگیری از هدر رفتن آرای مردم، برای احزاب سیاسی و ائتلاف‌ها، آرای هر حوزه‌ی انتخاباتی در درون لیست‌ها قابل انتقال باشد.
در ماده‌ی پنجم این اعلامیه آمده که «از طریق ایجاد اتاق نظارت احزاب سیاسی، در ساختار کمیسیون مرکزی و کمیسیون‌های ولایتی انتخابات، زمینه‌ی نظارت تأثیرگذار احزاب سیاسی بر تمامی پروسه‌های انتخابات فراهم شود و هیچ تصمیم و اقدامی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی، به‌دور از نظارت احزاب انجام نشود.»
این احزاب و جریان‌ها هم‌چنان تأکید کرده که مراکز رای‌دهی که اخیراً از سوی کمیسیون انتخابات، به دلایل امنیتی در ولایات مختلف حذف شده است، مجدداً مورد بررسی دقیق قرار گرفته و گزارش آن در اختیار احزاب سیاسی قرار گیرد.
فراهم کردن زمینه‌ی استفاده از حق رای برای تمام شهروندان و کاندیدا شدن هر شهروند به‌گونه‌ی مستقل و یا از آدرس حزب دو خواسته‌ی دیگر این احزاب و جریان‌ها است.
در اعلامیه از حکومت وحدت ملی و جامعه‌ی جهانی خواسته شده که زمینه‌ی تطبیق این خواسته را فراهم کند و «با محروم کردن احزاب سیاسی از حق اشتراک در انتخابات، حق میلیون‌ها مردمی که عضویت احزاب سیاسی را دارند، ضایع نشود.»
احزاب و جریان‌هایی چون: اقتدار ملی، افغان ملت، پیوند ملی، جبهه‌ی ملی نوین، جبهه‌ی نجات ملی، جمعیت اسلامی، جنبش ملی، شورای حراست و ثبات، حرکت اسلامی، حرکت اسلامی متحد، حرکت انقلاب اسلامی مردم، حزب اسلامی، حزب اسلامی متحد، اعتدال، حق و عدالت، روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت، قیام ملی، محاذ ملی اسلامی، نهضت همبستگی ملی، وحدت اسلامی و وحدت اسلامی مردم این اعلامیه را صادر کرده‌اند.
کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ 16 ماه سرطان سال آینده را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرده بود، اما اخیراً کمیسیون اعلام کرد که به‌دلیل ضایع شدن دو-سه ماه وقت، احتمال دارد انتخابات پارلمانی با تأخیر برگزار شود.