غنی: اگر طالبان به مذاکره حاضر شوند به عنوان حزب سیاسی به رسمیت می‌شناسیم و در کابل دفتر باز می‌کنیم

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور در دومین نشست پروسه‌ی کابل گفت که حکومت افغانستان حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با گروه طالبان مذاکره کند.
آقای غنی در دومین دور نشست کابل تأکید کرد که گروه طالبان آتش بس اعلام کنند و یک چارچوب سیاسی برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان باید ایجاد شود.
آقای غنی بر به رسمیت شناخته شدن گروه طالبان به عنوان یک حزب سیاسی تأکید کرده افزود:« دولت افغانستان به رسمیت شناخته شود، به حاکمیت قانون احترام شود، راه برای اصلاحات هموار گردد و برای پیشرفت متوازن و برگشت مهاجرین انتظاماتی روی دست گرفته شود. برای مصئونیت و امنیت تمام شهروندان و طالبانی که مصالحه می‌کنند، تدابیر گرفته شود.»
رییس‌جمهور غنی افزود که کابل« بهترین مکان» برای مذاکره صلح با طالبان است، اما گروه طالبان باید تصمیم بگیرند که مکان مذاکره صلح را کجا انتخاب می‌کنند.
وی افزود که حکومت وحدت ملی برای باز کردن دفتر برای گروه طالبان در کابل، صدور پاسپورت برای این گروه، موافق بوده و این گروه می‌توانند که آزادانه به هرجا سفر کنند.
آقای غنی گفت:« حکومت وحدت ملی به باز کردن دفتر، صدور پاسپورت به آنها(طالبان) و سفر آزادانه‌ی شان، کمک به رفع تعزیرات، ترتیبات دسترسی به رسانه‌ها و زندگی دوباره با خانواده‌های شان موافق است.»
غنی تأکید کرد که افغانستان خواهان آغاز یک فصل جدید با پاکستان است.« ما باز هم به گفت‌وگوی همه جانبه‌ی صلح با دولت پاکستان حاضر هستیم که تجربه تلخ گذشته را فراموش و فصل جدید را باز کنیم. ما در قبال مشقت‌های مردم خود مسوولیت و احساس عمیق داریم، برای کشور خود یک دیدگاه روشن داریم و تعهد ما به صلح به همین دیدگاه و احساس بنا یافته است.»
آقای غنی در بخش دیگر از سخنانش افزود که حکومت وحدت ملی برای برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری متعهد است.
او گفت:« افغانستان یک جامعه‌ی دیموکراتیک است، و تعهد نسبت به برگزاری شفاف انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری یکی از خواست‌های جدی دیگر مردم افغانستان است، که حکومت افغانستان به این تعهد پابند خواهد ماند و هر دو انتخابات دروقت معین صورت خواهند گرفت.»
صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه نیز گفت که پروسه‌ی صلح باید از سوی افغان‌ها رهبری شود و این پروسه باید از کشورهای همسایه‌ی افغانستان حمایت شود.
وی تأکید کرد که کشورهای همسایه افغانستان و سازمان ملل متحد باید از استراتیژی افغانستان در مورد مبارزه با تروریزم و مواد مخدر حمایت کنند.
از سوی هم، معاون ریاست جمهوری اندونیزیا نیز بر حمایت از روند صلح افغانستان تأکید کرد و گفت که کشورش متعهد است با افغانستان همکاری کند.
معاون رییس جمهور اندونیزیا افزود که کشورش با میزیانی نشست علمای جهان اسلام و نشست علمای سه کشور اندونیزیا، افغانستان و پاکستان، سهم بیشتر خود را در تحقق صلح در افغانستان ادا خواهد کرد.
این در حالی است که دو روز پیش گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌یی خواستار انجام مذاکرات با امریکا شده است.
دومین نشست پروسه کابل امروز( چهارشنبه،9 حوت) با اشتراک نمایندگان 25 کشور، نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ناتو در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد.