دادستانی کل‌ برای بررسی به پرونده‌های ۸۸ زندانی بگرام موظف شد

اداره‌ی امور با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که حامد کرزی، رییس جمهوری کشور فرمان شش ماده‌ای را در مورد انتظام و انتقال زندانیان بازداشتگاه بگرام صادر کرده است. براساس خبرنامه‌،‌ مطابق به فیصله‌ی کمیته‌‌ی عدلی و قضایی حکومت افغانستان، تعیین سرنوشت زندانیان بازداشتگاه بگرام را از این به بعد وزارت داخله و دادستانی کل به عهده دارند. هم‌چنان‌ در خبرنامه تأکید شده است، کمیته‌ی رسیدگی بازداشتگاه بگرام‌ پرونده‌های 88 زندانی خطرناک را برای طی مراحل قانونی به دادستانی کل ارسال کند.
قضیه‌ی بازداشتگاه بگرام و عدم امضای پیمان امنیتی میان کابل و وا‌شنگتن‌ بارها روابط دو کشور را تیره کرده است. این زندان در سال 2001 توسط امریکا در شمال کابل ایجاد شد و سال گذشته مسئولیت آن به دولت افغانستان سپرده شد. حکومت پس از آن 650 زندانی بازداشتگاه بگرام را رها کرد و این مسئله واکنش تند امریکا را به دنبال داشت. امریکا اعلام کرد که 88 زندانی این بازداشتگاه خطرناک‌اند. به دنبال آن حکومت روند رهایی زندانیان بگرام را به تعویق انداخت، اما در جریان سفر حامد کرزی در نشست سه جانبه‌ی استانبول، حکومت رهایی ۶۵ زندانی دیگر را آغاز کرد.
هرچند واشنگتن بازهم در این مورد واکنش نشان داد، اما حامد کرزی اعلام کرد که امریکا در رهایی زندانیان بازداشتگاه بگرام مداخله نکند. با این حال، اداره‌ی امور دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که حامد کرزی‌ برای انتقال زندانیان بازداشتگاه بگرام فرمان شش ماده‌‌ای را صادر کرده است. در خبرنامه هم‌چنان آمده است، چون انجام عملیات نظامی و بازداشت افغان‌ها توسط خارجی‌ها ممنوع شده، بنابر‌این هیچ‌کشور خارجی حق بازداشت اتباع افغان را ندارند. براساس خبرنامه، از این پس بازداشتگاه بگرام مانند سایر زندان‌های دیگر کشور توسط وزارت امور داخله اداره خواهد شد. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *