سخن‌گویان دولتی شهروندان را از حق دسترسی به اطلاعات محروم می‌کنند‌

‌اطلاعات روز: مسئولان «نی» (حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان‌) دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که اکثر سخن‌گویان ارگان‌های دولتی، به‌شمول ریاست جمهوری، از ارائه‌ی معلومات به خبرنگاران خودداری می‌کنند. صدیق‌‌الله توحیدی، رییس این نهاد گفت: «کتمان اطلاعات از سوی مقام‌های دولتی، خلاف قانون اساسی کشور است».
صدیقی‌ تأکید کرد که سخن‌گوی حامد کرزی و دیگر سخن‌گویان کشور فقط در نشست خبری به خبرنگاران اطلاعات می‌دهند و به گفته‌ی او، در غیر این صورت، خبرنگاران به آنان دسترسی ندارند. توحیدی‌ گفت، سخن‌گویان اداره‌ها و مقام‌‌های دولتی اجازه‌ ندارند به خبرنگاران پاسخ نگویند.
آزادی بیان و رسانه‌ها از دست‌آوردهای عمده‌ی دوره‌ی حکومت حامد کرزی عنوان شده است. اما در جریان دوازده سال گذشته، شماری از سخن‌گویان ارگان‌های دولتی به دلایلی از دادن اطلاعات به خبرنگاران خودداری می‌کنند. نهادهای رسانه‌‌ای و خبرنگاران کشور همواره از این ناحیه شکایت داشته‌اند.
با این حال، صیدق‌الله توحیدی، رییس نهاد نی گفت: «در اداره‌ی ما بیش‌ترین شکایت‌ها در مورد عدم پاسخ‌گویی سخن‌گویان ارگان‌های دولتی از کابل ثبت شده و تعدادی کمی شکایت‌ها از ولایت‌های کشور نیز ثبت شده‌اند». او می‌گوید که سخن‌گویان ارگانی‌های دولتی باید به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ بدهند.
این در حالی است که هنوز هم از سرنوشت قانون دسترسی به اطلاعات خبری نیست. پیش‌نویس قانون حق دسترسی به اطلاعات‌ دو سال پيش از سوی برخی نهادهای مدنی و وزارت اطلاعات و فرهنگ آماده شد و هنوز در حالت بی‌سرنوشتی قرار دارد. در صورت تصویب این قانون، هیچ‌مسئول دولتی و خصوصی‌ اجازه‌ی کمتان ارائه‌ی معلومات را ندار‌د.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *