وزیران دفاع ناتو آخر این هفته‌ در مورد افغانستان گفت‌وگو می‌کنند

قرار است وزیران دفاع ناتو در آخر هفته‌ی جاری در مورد وضعيت اخیر افغانستان بحث و گفت‌وگو کنند. نشست دو روز‌ه‌ی وزیران دفاع ناتو‌ به روز چهارشنبه (٧ حوت) در بروکسل، پایتخت بلجیم، جایى که مقر سازمان ناتو است، آغاز می‌شود. یک منبع ناتو در بروکسل‌ گفت که در این نشست، در پهلوی وزیران دفاع کشورهای ناتو و آیساف، جنرال جوزيف دانفورد، فرمانده عمومی نیروهای آیساف در افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد.
منبع هم‌چنان می‌گوید که در این نشست‌ جنرال بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوى وزار‌ت دفاع ملی گفت: «در برنامه است که بسم‌الله محمدی در نشست وزیران دفاع ناتو اشتراک کند. در روز اول نشست وزیران ناتو، بر موضوعات مربوط ناتو صحبت می‌شود و در روز دوم، وز‌یران دفاع کشورهای ناتو و آیساف‌ در مورد افغانستان با هم صحبت خواهند کرد».
منبع ناتو در بروکسل گفت که در این نشست‌ در مورد آموزش نیروهای افغان، انتقال مسؤلیت‌های امنیتی و شاید انتخابات آینده‌ی افغانستان نیز صحبت شود. برای پوشش این نشست شماری از خبرنگاران رسانه‌های افغان نیز در بروکسل رفته‌اند و قرار است که با اندرس فوگ راسموسن، سرمنشی عمومی ناتو و شماری از مقام‌های دیگر‌ نشست‌های خاصی داشته باشند.
این نشست‌ درحالی برگزار می‌شود که مذاکرات‌ در مورد قرارداد «سوفه» میان افغانستان و ناتو آغاز شده است. به اساس این سند، موقف سربازان باقی مانده‌ی ناتو بعد از سال ٢٠١٤ در افغانستان معلوم می‌شود. رییس جمهور حامد کرزی‌ به شورای امنیت ملی وظیفه سپرده است که هرچه زودتر دراین مورد با ناتو به یک موافقه برسد. اما ناتو اعلام کرده است که تا سند امنیتی میان کابل و واشنگتن به امضا نرسد، آن‌ها نیز سند سوفه را امضا نخواهند کرد. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *