وزارت دفاع ۹ افسر ارتش را در کنر به اتهام سهل‌انگاری برکنار کرد

وزارت دفاع کشور به دنبال کشته شدن ۲۱ سرباز ارتش در غازی‌آباد ولایت شرقی کنر در حمله‌ی طالبان، ۹ افسر ارتش را به دلیل «غفلت» در انجام وظیفه برکنار کرده است. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت به خبرنگاران گفت که این تصمیم به دنبال ارائه‌ی گزارش شیر محمد کریمی، رییس ستاد ارتش به شورای عالی دفاع اتخاذ شد.
آقای عظیمی افزود که افسران برکنار شده که از فرماندهان و مسئولان ارتش در ولایت کنر بودند، به عنوان «مسئولین امور که در وظایف خود سهل‌انگاری و غفلت» کرده‌اند، برکنار و برای بازجویی به نهادهای قضایی معرفی شده‌اند. پیش‌تر جنرال فرید شمال، سخن‌گوی اداره‌ی امنیت ملی به بی‎بی‌سی گفته بود که ۲۰ روز پیش اطلاعاتی درباره‌ی «تعداد حمله ‌کنندگان» و این‌که «هدف حمله‌ی شورشیان کدام پاسگاه است و با چه کسانی ارتباط دارند»، در اختیار والی، فرمانده پولیس و فرمانده ارتش در ولایت کنر قرار داده شده بود.
شجاع‌الملک جلاله، والی کنر هم ‌روز دوشنبه در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی تأیید کرد که چنین گزارشی ارائه شده بود، ولی پیش از آن‌که ارتش به نتیجه‌ای برای جلوگیری از وقوع حمله برسد، طالبان به پاسگاه غازی‌آباد حمله کردند. آقای جلاله گفت که چهار سرباز این پاسگاه با طالبان ارتباط داشتند و آن‌ها زمینه‌ی حمله و ورود طالبان به داخل پاسگاه را فراهم کردند. به گفته‌ی او، این سربازان حالا با طالبان هستند و تلاش‌ها برای بازگرداندن آن‌ها ادامه دارد.
اما ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع این گزارش‌ها و ارتباط این سربازان با گروه طالبان را تکذیب کرد و آن‌ها را «اسیر» خواند و گفت که آن‌ها به عنوان اسیر و در شرایط هول‌ناکی مطابق میل طالبان سخن گفته و این سخنان اعتباری ندارد. او افزود: «صدها سرباز ما را آن‌ها [طالبان] سربریده‌اند… آن‌ها مثل گوسفند شما را حلال می‌کنند. شما از سربازی که اسیر این گروه است، انتظار دارید‌ شعار بدهد؟»
این درحالی است که وزارت دفاع پیش از این دریافت هر‌نوع گزارش از نهادهای امنیتی درباره‌ی احتمال حمله‌ی طالبان را رد کرده بود. منابع این وزارت به خبرنگاران به صورت مکرر گفته بودند که چنین گزارشی وجود نداشت. سخن‌گوی اداره‌ی امنیت ملی هم دیروز به بی‌بی‌سی گفته بود، آن‌چه که والی کنر درباره‌ی دریافت هشدارهای قبلی درباره‌ی این حمله گفته‌، «موضع» خود او است.
رویداد غازی‌آباد بسیاری‌ را در افغانستان شوکه کرد. حامد کرزی‌ رییس جمهوری سفر رسمی خود به سریلانکا را به تعویق انداخت و گروه‌های سیاسی، محافل رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای به این رویداد واکنش نشان دادند. اما زمانی که مراسم تشییع جنازه‌ی این ۲۱ سرباز در کابل برگزار و اجساد آن‌ها به خانواده‌های‌شان تحویل داده شد، آقای کرزی در این مراسم حضور نیافت و این موضوع انتقادهایی را برانگیخت. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *