وزارت تحصیلات عالی: رقم بی‌نتیجه‌های کانکور امسال کم است

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت تحصیلات عالی کشور دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که رقم بی‌نتیجه‌های کانکور امسال کم است. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، تلاش‌ها برای کاهش بی‌نتیجه‌های کانکور امسال جریان دارند. عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی کشور گفت، حدود 60 هزار داو‌طلب کانکور امسال در دانشگاه‌های دولتی و 30 هزار دیگر در مؤسسات نمیه‌عالی جذب خواهند شد.
او اما می‌گوید، با در نظرداشت تجارب سال‌های گذشته، ممکن 80 هزار نفر بی‌نتیجه بمانند. عبید تأکید کرد،‌ برای حل این مشکل با مسئولان مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی کشور صحبت کرده است. او گفت: «در مورد 80 هزار داوطلب بی‌نتیجه‌‌ی کانکور امسال با مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی گفت‌و‌گو کردم و آنان با تخفیف 50 درصد بی‌نتیجه‌های کانکور را جذب می‌کنند».
در حال حاضر 32 دانشگاه دولتی و 82 مؤسسه‌ی تحصیلات عالی خصوصی در کشور فعالیت دارند. مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند، برای بی‌نتیجه‌های کانکور امسال برنامه‌های مؤثری را روی دست گرفته‌اند. به گفته‌ی آنان، در صورتی‌که برنامه‌های آنان از سوی مؤسسات تمویل کننده تطبیق نشود، موضوع را در شورای وزیران مطرح می‌کند.
عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی گفت، برای بی‌نتیجه‌های کانکور امسال به 24 میلیون دالر نیاز است و این مقدار پول را پیدا خواهیم کرد. او هم‌چنان تأکید کرد که برخی کشورهای خارجی وعده داده‌اند که بخش زیادی از این پول را در اختیار وزارت تحصیلات عالی قرار خواهند داد. همه ساله در افغانستان ده‌ها هزار نفر از مکتب‌های سراسر کشور فارغ می‌شوند، اما بسیاری آنان به مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی راه پیدا نمی‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *