اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به مجلس حاضر نشدند

اطلاعات روز: اعضای کمیسیون انتخابات در نشست استجوابیه مجلس نمایندگان حاضر به پاسخگویی نشدند و این مسأله با واکنش تند رییس مجلس مواجه شد.
اعضای کمیسیون انتخابات در مورد چگونگی آمادگی‌های این کمیسیون برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در نشست امروز( شنبه، 11 حمل) مجلس استجواب شده بودند؛ اما هیچ کدام آنان در نشست مجلس حضور نیافتند.
کمیسیون انتخابات از طریق وزارت دولت در امور پارلمانی با ارسال مکتوبی به مجلس گفته که این کمیسیون مستقل است و نباید در جلسات استجوبیه مجلس دعوت شود.
در مکتوب آمده در صورتی که مجلس لازم ببیند اعضای دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات با حضور در مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ خواهند گفت.
این مسأله با واکنش تند عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان مواجه شد.
آقای ابراهیمی گفت که هیچ نهاد دولت «مطلق العنان» نیست که به مجلس نمایندگان پاسخگو نباشد و عدم حضور اعضای کمیسیون انتخابات نقض قانون اساسی است.
رییس مجلس افزود، اعضای کمیسیون انتخابات با عدم حضور شان در مجلس افکار عامه را مخدوش ساخته و مسوولیت احتمال هرگونه تقلب و عدم شفافیت در انتخابات آینده بردوش آنان است.
او بیان داشت که کمیسیون انتخابات هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز چنین ادعای را مطرح کرده بود و به راهکارهای مجلس اعتنا نکرد که نتیجه‌ی انتخابات را اعلام نتوانست و این گونه کشور را به بحران سوق داد.
به گفته‌ی وی در شرایط کنونی مردم نیز نسبت به تدابیر کمیسیون انتخابات بی باور است و این کمیسیون ظرفیت و تعهد لازم را برای برگزاری انتخابات ندارد و مسوولیت هرگونه مشکل در انتخابات آینده بردوش کمیسیون است.
عبدالقیوم سجادی دیگر عضو مجلس نیز یاد آور شد که اعضای کمیسیون انتخابات با عدم حضور شان در نشست استجوابیه مجلس قانون اساسی را نقض کرده است؛ زیرا به گفته او، همه ادارات دولتی به مجلس نمایندگان پاسخگو هستند.
نمایندگان مجلس تأکید کردند که اعضای کمیسیون انتخابات نمی‌توانند در انتخابات آینده عدالت و شفافیت را تضمین کنند و این گونه زمینه را برای مخالفت‌های شدید در سراسر کشور فراهم می‌سازد تا به نوعی مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شود.
با این وجود برخی نمایندگان مجلس تأکید داشتند که هیأت اداری در استجواب اعضای کمیسیون انتخابات دچار اشتباه شده و نباید آنان را استجواب می‌کردند.
عبدالقاد زازی وطن دوست گفت که مطابق قانون اساسی مجلس نمایندگان نمی‌توانند اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را استجواب کند و به همین دلیل اعضای کمیسیون انتخابات در نشست امروز مجلس حاضر نشده اند.
ملا تره خیل محمدی دیگر عضو مجلس نیز گفت که استجواب اعضای کمیسیون انتخابات قانون شکنی مجلس است و مردم افغانستان فکر می‌کنند که نمایندگان مجلس نمی خواهند انتخابات برگزار شود.