افزایش خشونت قصدی بر زنان در سال 2013

اطلاعات روز: گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا در مورد حقوق بشر در جهان نشان می‌هد که خشونت قصدی بر زنان افغان در سال 2013 از سال گذشته بیش‌تر بوده است. در این گزارش آمده است، خشونت‌های قصدی بر زنان افغان رو‌به‌افزایش بوده و این مسئله باعث نگرانی آمریکا و جامعه‌‌ی جهانی شده است.
براساس گزارش یاد شده، عدم توجه به حاکمیت قانون و محکمه‌ نکردن عاملان خشونت بر زنان از مشکلات جدی در سال 2013 در افغانستان بوده‌اند. هم‌چنان در بخشی از گزارش آمده است، بسیاری از زنان و کودکان افغان در سال 2013 توسط حملات انتحاری و انفجاری گروه تروریستی طالبان جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.
زنان افغان به عنوان جمعیتی عمدتاً محروم و محکوم، همیشه قربانی واقعیت‏های تلخی چون تبعیض و خشونت بوده‌اند. پیش‌تر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی اعلام کرد که در شش ماه اول سال جاری 4154 مورد خشونت علیه زنان در دفتر این کمیسیون ثبت شده است.
اما ارقام یاد شده مسلماً تمام موارد خشونت علیه زنان نيست. تعدادی زیادی از موارد خشونت به دلایل مختلف، از جمله ناامنی و دوام جنگ در بسیاری ولایت‌ها و کم‌رنگ بودن کنترول دولت در برخی از ولسوالی‏ها ثبت نشده‌اند. نهادهای مدافع حقوق زن و مدنی همواره گفته‌اند که اکثر عاملان خشونت علیه زنان در کشور محاکمه نشده‌اند و به همین دلیل، خشونت بر‌این طبقه همه ساله در حال افزایش بوده است.
با این حال، گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا در مور حقوق بشر در جهان نشان می‌دهد، قتل‌های فرا‌قضایی توسط نیروهای امنیتی، شرایط ناگوار زندان‌ها، تحقیقات غیر‌مؤثر دولتی از موارد تجاوز، شکنجه توسط پولیس محلی، بازداشت بی‌موجب و خودسرانه، به‌شمول بازداشت زنان، موارد عمده‌ی نقض حقوق بشر در سال 2013 در افغانستان بوده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *