وزیر معارف: تا سال 2015 کمبود معلمان مسلکی رفع می‌شود

اطلاعات روز: فارق وردک، وزیر معارف کشور دیروز در مراسم گرفتن امتحان کانکور در کابل اعلام کرد که تا سال 2015 کمبود معلمان مسلکی در سراسر کشور رفع خواهد شد. او هم‌چنان گفت که وزارت معارف در سال آینده 11 هزار معلم مسلکی را جذب می‌کند و تا حدی مشکلات مکبت‌های کشور حل خواهند شد. وردک تأکید کرد، برنامه‌ی استخدام یازده هزار معلم جدید برای سال تعلیمی پیش‌رو به گونه‌ی شفاف انجام خواهد شد.
این در حالی است که کمبود معلمان مسلکی و تدریس مضامین ساینسی توسط علمای دین در اکثر مکتب‌های برخی ولایت‌های کشور مشکلات جدی را در عرصه‌ی رشد معارف به جود آورده است. هرچند برخی نهادهای مدنی این مسئله را بارها با مقام‌های وزارت معارف مطرح کرده‌اند، اما هنوز علمای دین در برخی مکاتب ولایت‌های کشور مضامین ساینسی را تدریس می‌کنند.
با این حال، دیروز فارق وردک‌، وزیر معارف کشور اطمینان داد که تا دو سال آینده کمبود معلمان مسلکی در کشور رفع خواهد شد. او هم‌چنان افزود: «در سال‌های آینده نظام معارف افغانستان از لحاظ کیفیت بهبود خواهد یافت و به صراحت می‌گویم که در سال 2015 هیچ‌معلمی در چوکات معارف سطح تعلیمش کمتر از صنف 14 نخواهد بود».
در حال حاضر بیش از 200 هزار معلم در مکتب‌های کشور مصروف تدریس‌اند و به گفته‌ی مقام‌های وزارت معارف، 31 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. وزیر معارف می‌گوید، به خاطر بلند بردن کیفیت معارف و مشکلات دانش‌آموزان در شش سال گذشته بیش از 6500 مکتب در کشور اعمار شده است.
وردک هم‌چنان گفت که در حال حاضر 16 هزار و 600 مکتب در سراسر کشور فعال‌اند و به گفته‌ی او،‌ 50 درصد این مکتب‌ها تعمیر معیاری دارند و 50 درصد دیگر آن داری تعمیر معیاری نیستند. این در حالی است که به دلیل مشکلات امنیتی در برخی ولایت‌های کشور بیش از 380 مکتب بر روی دانش‌آموزان مسدودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *