افزایش توزیع پاسپورت برای متقاضیان سفر به خارج از افغانستان

اداره‌ی پاسپورت افغانستان اعلام کرده است که روند توزیع پاسپورت برای شهروندان افغانستان به شکل کم‌سابقه افزایش یافته است. سید عمر صبور، رییس این اداره گفت: «در حال حاضر تنها در شهر کابل روزانه از 600 تا 700 جلد پاسپورت به شهروندان کابل توزیع می‌شود‌». ‌به گفته‌ی او، این رقم در سال گذشته به مرز ۱۵۰ پاسپورت می‌رسید.
آمارهای ارائه شده‌ی اداره‌ی پاسپورت نشان می‌دهد که روند توزیع پاسپورت در شهر کابل نسبت به سال گذشته پنج برابر افزایش داشته است. سید عمر صبور‌ دلیل این افزایش توزیع پاسپورت را ایجاد سهولت در توزیع، کاهش یافتن مراحل اداری و استفاده‌ی کارمندان اداره‌ی پاسپورت از سیستم الکترونیکی عنوان کرده است.
اما این نگرانی به‌شدت در کشور مطرح است که متقاضیان برای خروج از افغانستان در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. خیلی‌ها می‌گویند که عدم دورنمایی روشن از آینده‌ی افغانستان٬ مخالفت رییس جمهور با امضای پیمان امنیتی با امریکا‌ احتمال وقوع جنگ‌های داخلی و کاهش در رقم سرمایه‌گذاری از دلایل افزایش خروج شهروندان کشورند.
برخی از ناظران نیز می‌گویند که آینده‌ی سیاسی افغانستان روشن نیست و این موضوع نگرانی‌های جدی را در میان شهروندان افغانستان ایجاد کرده است. آمریکا نیز اخیراً اعلام کرد، در صورتی که کابل از امضای پیمان امنیتی خود‌داری کند٬ تمامی نظامیان این کشور در پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک خواهند کرد.
سید عمر صبور‌ می‌گوید که در حال حاضر متقاضیان پاسپورت در جریان دو تا سه روز می‌توانند پاسپورت‌شان را دریافت کنند. قبل از این‌ متقاضیان پاسپورت در برخی مواقع حتا نزدیک به دو هفته منتظر دریافت پاسپورت بودند. رییس اداره‌ی پاسپورت می‌گوید که امسال در شهر کابل ۳۸ مرکز را برای توزیع پاسپورت ایجاد کرده‌اند.
پاسپورت‌های الکترونیکی
سید عمر صبور می‌گوید که در حال حاضر تمام پاسپورت‌ها در شهر کابل برای متقاضیان به شکل الکترونیکی توزیع می‌شوند و نسبت به پاسپورت‌های قبلی معیاری‌اند. صبور گفت: «برنامه‌ی توزیع پاسپورت‌های الکترونیکی به‌سرعت به پیش می‌رود و کار روی این پروسه ادامه دارد. به مردم اطمینان می‌دهم که در سال 1393 سیستم توزیع پاسپورت کمپیوتری را سراسری می‌سازیم». صبور تأکید کرد، شماری از ولایت‌های کشور، از جمله قندهار، هرات، تخار و قندوز از طریق انترنت به مرکز وصل شده‌اند و به گفته‌ی او، برخی ولایت‌های دیگر نیز از طریق همین سیستم با مرکز یک‌جا می‌شوند. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *