حملات گسترده‌ی طالبان بر تأسیسات دولتی؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

در هفته‌ی گذشته‌ی طالبان حملات گسترده‌یی بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی و تأسیسات ملکی در سراسر افغانستان راه‌اندازی کردند. از این میان حمله بر ساختمان ولسوالی خواجه‌‌عمری ولایت غزنی را می‌توان خونبارترین رویداد امنیتی هفته‌ی گذشته عنوان کرد.

ساعت 2 بامداد روز پنج‌شنبه، طالبان بر ساختمان ولسوالی خواجه‌عمری ولایت غزنی حمله کردند. در این رویداد علی‌دوست شمس ولسوال، و شماری از کارمندان این ولسوالی کشته شدند. تا پایان روز پنج‌شنبه، مقام‌های محلی ولایت غزنی شمار کشته‌شده‌ها را 7 تن و شمار  زخمی‌ها را 9 تن اعلام کرد، اما یک روز پس از حمله منابع محلی ولایت غزنی اعلام کرد که در این حادثه‌ ولسوال خواجه‌عمری همراه با 20 سرباز امنیتی دیگر کشته و 13 سرباز دیگر زخمی شدند.

رییس‌جمهور غنی با نشر اعلامه‌یی این حمله را محکوم کرد و به نیروهای امنیتی دستور داد که آن را به‌صورت همه‌جانبه بررسی کنند.

در همین حال به روز چهار‌شنبه، 22 حمل نیز در حمله‌ی گروهی طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی زنخان ولایت غزنی سه پولیس و یک فرد ملکی کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از محمدعارف نوری سخن‌گوی والی غزنی نوشته که این حمله تا صبح روز چهارشنبه ادامه داشت، اما با رسیدن نیروهای کمکی طالبان عقب‌نشینی کردند و حمله پایان یافت. وی بی‌آن‌که شمار دقیق تلفات طالبان را روشن کند افزوده که در این درگیری شورشیان طالب نیز کشته شدند.

این در حالی است که پیش‌تر به روز یک‌شنبه، 19 حمل نیز در یک حمله‌ی گروهی طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی زنجان ولایت غزنی سه سرباز پولیش کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

پیش‌تر به روز، شنبه، 18 حمل در حمله‌ی گروهی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل که در همسایگی غزنی قرار دارد، نیز چهار سرباز پولیس کشته شده بودند. خبرگزاری پژواک به نقل از امیرخان الکوزی ولسوالی ارغنداب نوشت که طالبان بامدا روز شنبه، بر این پاسگاه حمله کردند و در نتیجه‌ی آن چهار سرباز پولیس را کشتند و دو سرباز دیگر را زخمی کردند. اما منبع دیگری در این ولسوالی گفته بود که این چهار سرباز پولیس در نتیجه‌ی گلوله‌باری یکی از همکارانش کشته شدند.

وضعتی امنیتی ولایت هرات در هفته‌ی گذشته

هفته‌ی گذشته در ولایت هرات حملات خونین انفجاری و تهاجمی روی داد. به روز دوشنبه، 20 حمل در انفجار ماینی در ولسوالی شیندند، شش تن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی فرماندهی پولیس هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که ماین در یک سه‌چرخه جاسازی شده بود و در بازار این ولسوالی منفجر شد. مسوولان امنیتی در هرات گفتند که تمامی زخمی‌ها و کشته‌شده‌های این رویداد غیرنظامیان هستند. در همین حال شماری از باشندگان ولسوالی شیندند به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفتند که در این انفجار بیش از 10 تن جان باخته و اضافه‌تر از 20 تن دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را نپذیرفت.

یک روز پس از انفجار (سه‌شنبه، 21 حمل) طالبان به صورت گروهی به یک روستا در ولسوالی چشت ولایت هرات حمله کردند. منابع محلی ولایت هرات این حمله‌ی طالبان را ناکام عنوان کردند و مدعی شدند که در این حمله 15 طالب مسلح کشته و هشت طالب دیگر زخمی شدند. مقام‌های امنیتی ولایت هرات تأیید کردند که در این حمله از میان نیروهای امنیتی نیز دو تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

در پایان هفته نیز طالبان مسلح بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی شیندند ولایت هرات حمله کردند. جیلانی فرهاد سخن‌گوی والی هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که طالبان مسلح بامداد روز جمعه بر یک پاسگاه پولیس امن و نظم عامه در روستای «پل لرزانک» ولسوالی شیندند حمله کردند. به گفته‌ی وی در این حمله 9 تن از نیروهای پولیس امن و نظم عامه کشته و دو تن دیگرشان زخمی شدند. نیز وی مدعی شد که در این حمله 15 شورشی طالب کشته و 22 شورشی دیگر زخمی شدند.

در همین حال ولسوال زیرکوه ولایت هرات، از نبود تشکیلات نظامی کافی در این ولایت ابراز نگرانی کرد. او به روز چهارشنبه، 22 حمل در یک نشست خبری گفت که پس از تشکیل این ولسوالی، حکومت به‌جز چند عراده موتر نوع رنجر کهنه و چند میل سلاح فرسوده تجهیزات دیگری در اختیار آنان قرار نداده است. وی افزود که با این مقدار تجهیزات تأمین امنیت ولسوالی دشوار است. به گفته‌ی وی، هم‌اکنون نزدیک به 300 طالب مسلح در این ولسوالی فعالیت دارند.

حملات طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولایت فاریاب و سرپل

به روز سه‌شنبه، 21 حمل منابع محلی ولایت فاریاب از حمله‌ی گسترده‌ی شورشیان طالب بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های خواجه‌سبزپوش و بلچراغ این ولایت خبر دادند. به نقل از خبرگزاری پژواک، عبدالله معصومی ولسوال خواجه‌سبزپوش گفت، در این درگیری‌ها یک سرباز کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند و هم‌چنین یک پاسگاه پولیس در در این ولسوالی به دست طالبان افتاد، اما به گفته‌ی او نیروهای امنیتی افغان خیلی زود پاسگاه را از شورشیان پس گرفتند و در این درگیری از میان شورشیان طالب نیز یک تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

در عین حال در حملات گروهی طالبان بر پاسگاه‌های خیزش مردمی و پولیس ملی در روستای «تخته»ی مرکز ولایت سرپل شش تن از این نیروها کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک عضو شروای ولایتی این ولایت نوشت که طالبان هر دو پاسگاه را پس از تصرف به آتش کشیدند و با مقداری از تجهیزات و مهمات فرار کردند.

حملات انفجاری در ولایت‌های خوست، غور و فاریاب

به روز چهارشنبه، 22 حمل، در اثر انفجار یک ماین‌کنار جاده‌یی پنج نفر به‌شمول رییس‌ اداره‌ی زراعت و یک عضو شورای ولایت این ولایت زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از عبدالحی خطیبی سخن‌گوی ولایت غور نوشت، تعدادی از کارمندان اداره‌ی زراعت ولایت غور همراه با مولوی محمدهاشم فیضی عضو شورای ولایت این ولایت هنگامی که می‌خواستند برای نظارت و بررسی پروژه‌های زراعتی به سوی ولسوالی «دولینه» بروند در مسیر راه موتر حامل‌شان با ماین کنار جاده‌یی برخورد کرد. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را نپذیرفت.

در انفجار دیگری در مسیر شاهراه دولت‌‌آباد-قرمقول ولایت فاریاب معاون مدیریت مبارزه با جرایم جنایی ولسوالی قرمقول این ولایت کشته و یک سرباز پولیس زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از صفرمحمد، از مقام‌های بلندرتبه‌ی امنیتی ولایت فاریاب نوشته، این رویداد زمانی رخ داده که تانک حامل معاون مدریت مبارزه با جرایم جنایی ولسوالی قرمقول با ماین کنار جاده‌یی برخورد کرده است.

اما در انفجار دیگری که به روز پنج‌شنبه، در حومه‌ی یک چادر تحصن در ولایت خوست روی داد هیچ‌کسی آسیب ندید. این خیمه‌ی تحصن به حمایت از جنبش نجات پشتون‌ها در ایالت خیبرپشتونخوای پاکستان برپا شده بود. انفجار ناشی از میان جاسازی شده در یک گلدان بوده است.

339 کشته و 214 زخمی؛ تلفات طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (18 الی 24 حمل) در نتیجه‌ی 109 عملیات تصفیه‌یی و 449 عملیات خاص که نیروهای امنیتی در 17 ولایت کشور راه‌اندازی کرده، 339 هراس‌افگن به‌شمول 16 جنگجوی داعش و دو مقام بلند‌پایه‌ی طالبان کشته و 214 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. با توجه به تعداد عملیات‌ها و کشته شدن شورشیان، معلوم می‌شود که در برخی از عملیات‌های نیروهای امنیتی، هیچ شورشی کشته یا زخمی نمی‌شود.

علاوه بر این، طی هفته‌ی گذشته 44 فرد به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کنر، کاپیسا، غزنی، لوگر، پکتیا، خوست، کندهار، ارزگان، زابل، فراه، بادغیس، فاریاب، کندز، هلمند، پکتیکا و سرپل بوده است.

نتیجه‌ی عملیات‌هایی را که نیروهای امنیتی افغان در هر 24 ساعت انجام می‌دهند وزارت دفاع ملی روی وبسایت خود می‌گذارد. شمار تلفات شورشیان در این گزارش نیز مبتنی بر اطلاعاتی است که در وبسایت وزارت دفاع ملی نشر می‌شود.