آمریکا: با خروج نیروهای خارجی، بی‌ثباتی در افغانستان گسترش خواهد یافت

اطلاعات روز: جیمز دابنز، نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا برای افغانستان و پاکستان اعلام کرده است که با خروج نیروهای خارجی در پایان سال 2014 از افغانستان، بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور گسترش خواهد یافت. او هم‌چنان می‌گوید که افغانستان پس از سال 2014 به نیروهای خارجی نیاز دارد و در صورت خروج این نیروها، این کشور دچار مشکل خواهد شد.
دابنز در مورد پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن نیز گفته است، نامزدان ریاست جمهوری آینده‌ی افغانستان و رهبران این کشور همواره روی اهمیت این پیمان تأکید کرده‌اند. او می‌گوید، وضعيت بى‌باورى در مورد امضای پیمان امنیتی هنوز هم وجود دارد و به گفته‌ی او، این مسئله روى روند انتقال مسئوليت‌هاى امنيتى افغانستان نیز تأثير خواهد گذاشت.
اخیراً روابط کابل با واشنگتن و ناتو به دلیل عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا‌ بیش‌تر از هر زمانی تیره شده است. دابنز‌ می‌گوید که تأخیر در امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن خسارات زیادی را در بخش‌های مختلف به افغانستان وارد کرده است. به گفته‌ی او، اگر این پیمان به‌زودی امضا نشود، وضعیت رو به بهبود افغانستان در آینده نزدیک به وخامت خواهد گرایید.
او این اظهارات را در نشست انستیتوت صلح آمریکا که زیر نام «افغانستان بعد از سال 2014» در واشنگتن برگزار شده بود، بیان کرده است. دابنز‌ در این نشست گفته است که حامد کرزی با عدم امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، جدول زمانی خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را بی‌نظم کرده است.
او هم‌چنان‌ انتخابات سال 1393 افغانستان را مهم عنوان کرده و گفته است، افغانستان برای نخستین بار انتقال قدرت سیاسی را تجربه می‌کند. به گفته‌ی او، اگر این انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شود، افغانستان پس از سال 2014 به سوی یک فضای د‌موکراتیک حرکت خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *