نصف زنان در بامیان شناس‌نامه ندارند

اطلاعات روز: اعضای شورای ولایتی بامیان می‌گویند که 50 درصد زنان و 25 درصد مردان در این ولایت شناس‌نامه ندارند.
اعضای شورای ولایتی بامیان دیروز طی یک نشست خبری و ابراز نگرانی از عدم دسترسی 50 درصد زنان بامیان به شناس‌نامه گفتند که اگر حکومت هرچه عاجل به این مسأله توجه نکند نصف زنان بامیانی از حق رأی‌شان محروم می‌شوند.
این نشست خبری در حالی از آدرس شورای ولایتی برگزار شده بود که ریاست کمیسیون انتخابات در بامیان به‌صورت رسمی ثبت‌نام رأی‌دهندگان را آغاز کردند.
محمدحسن اسدی، عضو شورای ولایتی بامیان گفت وقت ثبت‌نام رأی‌دهندگان با توجه به این‌که اکثر زنان در ولایت بامیان شناس‌نامه ندارند، محدود است و در این مدت به‌دلیل دوردست بودن و خرابی راه‌ها زنان نمی‌توانند تذکره گرفته و ثبت‌نام کنند.
عبدالاحد بینوا، عضو دیگری شورای ولایتی باشنده‌ی ولسوالی کهمرد به اطلاعات روز گفت که در ولسوالی کهمرد این رقم خیلی بالا است و بیش از 90 درصد زنان شناس‌نامه ندارند.
آقای ب‌نوا افزود‌ در دوره‌ی قبلی، روند طوری بود که مردم بدون داشتن شناس‌نامه، کارت رأی‌دهی گرفتند، اما در این دوره اگر برای خانم‌ها شناس‌نامه توزیع نشود بیش از 90 درصد خانم‌های این ولسوالی از حق رأی‌شان محروم می‌شوند.
محمدطاهر حسنی، مدیر ثبت و احوال نفوس ولایت بامیان با تأیید نگرانی‌ها می‌گوید که این اداره به‌زودی توزیع شناس‌نامه را در محلات آغاز می‌کند. آقای حسنی افزود: «کارمندانی که توزیع شناس‌نامه در محلات را پیش می‌برند کاملاً استخدام شده و آموزش دیده‌اند. صرف مهر و اوراق و دفتر اساس از مرکز نرسیده است.»
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این اعلام کرده بود برای این‌که مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند، 10 میلیون شناس‌نامه‌ی جدید برای شهروندان کشور توزیع می‌شود.