بناهای تاریخی غزنی به‌گونه‌ی معیاری ترمیم نشده‌اند

موسی خان اکبر‌زاده، والی غزنی در مرکز کشور می‌گوید که بناهای تاریخی در این ولایت به شکل استندرد و معیاری ترمیم نشده‌اند. او گفت: «دولت بودجه‌ی کافی در اختیار نداشت تا برای ترمیم بناهای تاریخی در غزنی از متخصصان خارجی کار بگیرد». او تأکید کرد، متخصصان افغانی در بخش ترمیم بناهای تاریخی مسلط نیستند و به همین دلیل، بنای‌های تاریخی این ولایت به‌گونه‌ی‌ معیاری ترمیم نشده‌اند.
والی غزنی افزود، افغانستان سه‌دهه جنگ را پشت سر گذاشته و متخصصان خوبی در عرصه‌ی ترمیم بناهای تاریخی در کشور وجود ندارند. مراسم جشنواره‌ی معرفی ولایت غزنی به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام هفته‌ی گذشته در مرکز این ولایت برگزار شد، در این مراسم حدود 12 هزار مهمان داخلی و خارجی اشتراک داشتند.
شهروندان این ولایت اظهار امیدواری می‌کردند که به بهانه‌ی این جشنواره بناهای تاریخی غزنی دوباره ترمیم شوند. اما والی غزنی می‌گوید، بناهای تاریخی این ولایت به گونه‌‌ی معیاری ترمیم نشده و این مسئله باعث نگرانی فرهنگیان و شهروندان کشور شده‌ است. اکبر‌زاده‌ گفت که مقام‌های دولتی در کابل در ترمیم بناهای تاریخی‌ به این ولایت جفا کرده‌اند.
او هم‌چنان افزود: «مردم غزنی در قسمت ترمیم از حکومت مرکزی انتقاد دارند و من هم آن را تأیید می‌کنم. قبلاً سه بار به جلسه‌ی شورای وزیران رفتم، با جرأت در مقابل کرزی مشکلات این ولایت را مطرح کردم، متأسفانه در زمینه‌ توجه نشد». اکبر‌زاده تأکید کرد، از سال 2006 تا 2011 برای ترمیم بنای‌های تاریخی غزنی یک گام کوچک براشته نشده بود و به گفته‌ی او، این نشان می‌دهد که حکومت مرکزی به ولایت غزنی جفا کرده است. او گفت: «با همکاری مردم 65 پروژه را تطبیق کردیم، ولی پروژهای موجود برای شهر غزنی بسنده نیستند و باید کارهای زیادی صورت بگیرند. فرصت پنج ساله‌ی از دست رفته باید جبران شود».
فرصت خوب
موسی خان اکبرزاده می‌گوید که با وجود مشکلات یاد شده، به بهانه‌ی معرفی غزنی به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام، بازسازی‌های خوبی در این ولایت صورت گرفته است. او گفت: «از فرصت معرفی غزنی به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام استفاده‌‌ی خوبی شد و تعداد زیادی از بناهای تاریخی این ولایت ترمیم و نیز در پهلوی آن سرک‌ها، پل‌ها، گل‌دان‌ها، ساحه‌های سبز، دکان‌های مدرن و منارها ساخته شدند».
به گفته‌ی اکبر‌زاده، غزنی لقب‌های «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» و «صلح و دوستی» را به خود اختصاص داده است. او اما از حکومت مرکزی انتقاد کرد و گفت: «بودیجه‌ی دولت در بین وزارت‌خانه‌های کشور تقسیم می‌شود و به وزارت‌خانه‌ها ارتباط می‌گیرد که در کدام ولایت روی چه پروژه‌‌‌ای کار خواهند کرد».
او هم‌چنان از کشورهای اسلامی انتقاد کرد و افزود که در بخش ترمیم بنا‌های تاریخی غزنی هیچ‌نقشی نداشته‌اند. اکبرزاده گفت: «پاکستان چند سال قبل گفته بود که یک استدیوم بسیار بزرگ در غزنی می‌سازد و هم‌چنان وزیر خارجه‌ی ایران وعده داد که دو منار را در این ولایت ترمیم می‌کند، اما هیچ‌کدام آن‌ها به وعده‌های‌شان عمل نکردند». «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *