حضور زنان در عرصه‌های سیاسی گسترش یابد

اطلاعات روز: نمایندگان زنان 34 ولایت کشور دیروز در نشستی که در کابل زیرنام «جرگه‌ی ملی زنان» برگرار شده بود، اعلام کردند که حضور زنان در ساختارهای سیاسی کشور گسترش یابد. این نشست از سوی «دیده‌بان افغانستان» براری یک روز برگزار شد و در آن بیش از 300 زن از کابل و ولایت‌های کشور حضور داشتند.
جلیل بینش، رییس این دیده‌بان گفت، نمایندگان منتخب نهادهای مدنی و فعالان حقوق زن گردهم آمدند تا در مورد چهار موضوع با هم رایزنی کنند. به گفته‌ی او، بحث انتخابات، آشتی با طالبان، کاهش کمک‌های بین‌المللی و انتقال امنیتی از موضوعات بحث نشست یاده شده‌اند. بینش تأکید کرد، امیدوار است که گفت‌و‌گوهای نمایندگان زنان 34 ولایت کشور به گوش حکومت برسند.
فرخنده زهرا نادری، عضو‌ مجلس نمایندگان که در این نشست شرکت کرده بود، گفت، سهم زنان در روند صلح افغانستان کم‌رنگ است و شورای عالی صلح به زنان اهمیت نمی‌دهد. هم‌چنان د‌کتر عالمه، از فعلان جامعه‌ی مدنی در نشست «جرگه‌ی ملی زنان» می‌گوید، نامزدان ریاست جمهوری انتخابات آینده برای زنان اهمیت قایل نیستند. به گفته‌ی این فعال مدنی، نامزدان به زنان فقط وعده می‌دهند و اراده‌ی سیاسی برای خدمت به زنان در وجودشان دیده نمی‌شود.
اما خانم شاه‌جان یزدانی، مشاور وزارت امور زنان کشور در نشست «جرگه‌ی ملی زنان» روی دست‌آوردهای 12 سال گذشته صحبت کرد. او گفت: «زنان در 12 سال گذشته دست‌آوردهای خوبی داشته‌اند. فعلاً زنان 23 درصد در ادارات دولتی سهم دارند و نیز 15 درصد استادان دانشگاه‌ها را زنان ‌تشکیل می‌دهند». به گفته‌ی او، 19 درصد محصلان دانشگاه‌ها و 30 درصد لیسه‌های کشور را نیز دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌دهند.
مشاور وزارت امور زنان افزود، در دوازده سال گذشته‌ 32 تعمیر، 4 کتاب‌خانه، 94 دکان و چند باغ برای زنان کشور در کابل و برخی ولایت‌های کشور ساخته شده‌اند. او اما تأکید کرد که مشکلات اصلی فراروی زنان افغان ناامنی و عدم آگاهی مردم از شریعت اسلام است.
به دنبال آن بانو ثریا صبح‌رنگ، کمیشنر کمیسیون مسقل حقوق بشر افغانستان گفت، ممکن با کوچک‌ترین بحران تمام دست‌آوردهای دوازده سال گذشته از بین بروند و زنان افغان در این زمینه جدی باشند. او هم‌چنان افزود، زنان کشور دیگر به عقب بر نخواهند گشت و برای ترقی و پیشرفت‌شان تلاش کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *