نگرانی مجلس نمایندگان از عدم اشتراک مردم در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس با اشاره به حمله‌ی خونین دیروز درکابل، می‌گویند که چنین حملاتی سطح اشتراک مردم را در انتخابات آینده‌ی پارلمانی و شوراهای ولسوالی پایین می‌آورد.
دیروز حمله کننده‌ی انتحاری یک مرکز توزیع شناس‌نامه را در غرب کابل هدف قرار داد که در نتیجه‌ی آن حدود 70 نفر کشته و بیش از 120 تن دیگر زخمی شدند.
نمایندگان مجلس نهادهای امنیتی به ویژه ریاست امنیت ملی و وزارت امور داخله را در جلوگیری از چنین حملات به کوتاهی متهم کرده و می‌گویند که چنین حملات به شدت روی سطح اشتراک مردم در انتخابات تاثیر منفی می‌گذارند.
اقبال صافی، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس گفت که حادثه‌ی دیروز غرب کابل بالای اشتراک مردم در انتخابات آینده تاثیر منفی گذاشته و تأمین امنیت تمامی روندهای انتخاباتی را زیر سوال برده است.
آقای صافی افزود که نهادهای امنیتی به ویژه نهادهای کشفی و استخباراتی باید به صورت جدی امنیت مراکز توزیع شناس‌نامه و ثبت‌نام رأی‌دهندگان را تأمین کنند در غیر آن مردم در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد.
از سوی هم، احمد بهزاد، نماینده مردم هرات می‌‎گوید:«داعشی‌های تقلبی به منظور پایین آوردن سطح اشتراک مردم به ویژه یک تعداد شهروندان مشخص، چنین حملاتی را سازماندهی می‌کنند.»
آقای بهزاد گفت که داعش نام مستعار برخی حلقات سیاسی در حکومت است و در واقع این حلقات با استفاده از نام گروه داعش رقابت‌های سیاسی خود را به پیش می‌برند.
این عضو مجلس تأکید دارد که نهادهای امنیتی به ویژه وزارت داخله و ریاست امنیت ملی در جلوگیری از حملات انتحاری بر مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان و توزیع شناس‌نامه به ویژه در غرب کابل، کوتاهی کرده‌اند.
این نمایندگان هشدار دادند که اگر نهادهای امنیتی از تأمین امنیت اطمینان ندهند دیگر کسی حاضر نخواهد شد در روندهای انتخاباتی شرکت کنند.
نمایندگان در حالی از پایین بودن سطح اشتراک مردم در انتخابات پیش‌رو ابراز نگرانی می‌کنند که روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان با استقبال گرم مردم مواجه نشده است.
نبود امنیت یکی از چالش‌های عمده‌ی انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی خوانده شده است.
از ده روز به این سو پنجمین حمله بر مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت‌های مختلف افغانستان رخ داده‌ است.