قالین افغانستان پس از این با تصدیق‌نامه صادر می‌شود

اتحادیه‌ی مولدان و صادر کنندگان قالین و اداره‌ی ملی استندرد‌ دیروز تفاهم‌نامه‌ا‌ی را به منظور تطبیق استندردهای ملی در صنعت قالین امضا کردند. مسئولان این نهادها‌ پیش از امضای تفاهم‌نامه‌ اعلام کردند که هدف از آن‌ بالا بردن سطح کیفی قالین افغانستان و رقابت در بازارهای جهانی است.
‌پوپل‌زی پوپل، رییس اداره‌ی ملی استندرد افغانستان گفت‌: «با وجود آن‌که قالین افغانستان از اقلام بزرگ و با ارزش صادراتی کشور به حساب می‌آید و از شهرت جهانی نیز برخوردار است، اما با مرغوبیت پایین عرضه می‌شود». به گفته‌ی وی، ورود مواد خام با کیفیت پایین و استفاده از آن در صنعت قالین سبب شده است که کیفیت قالین افغانستان پایین بیاید.
پوپل با ابراز نگرانی از این وضعیت افزود که قالین افغانستان‌ جایگاه خوب خود در سطح جهانی را از دست داده است و باید در این راستا با جدیت کار شود تا از طریق رقابت مؤثر در بازارهای جهانی، دوباره جایگاه خود را به دست آورد.
عصمت‌الله، رییس اتحادیه‌ی مولدان و صادر کنندگان قالین نیز امضای این تفاهم‌نامه را در راستای بهبود کیفیت و بازاریابی قالین افغانستان مؤثر خواند. وی گفت که با امضای این تفاهم‌نامه، تلاش خواهد شد تا استندردهايی که مربوط به صنعت قالین می‌شوند، توسط صاحبان صنعت قالین‌بافی رعایت شود.
رییس اداره‌ی ملی استندرد در مورد استندرد صادراتی در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که عدم رعایت استندرد کیفیت، سبب بروز مشکلات در اقلام صادراتی افغانستان شده و لازم است تا در این راستا مطابق با معیارهای منطقه‌‌ای و فرامنطقه‌ا‌ی کار شود. وی افزود: «در این راستا‌ مطابق با برنامه‌ی اداره‌ی ملی استندرد، در سال ١٣٩٣ لابراتوار مجهزی را برای کنترول کیفیت مواد خامی که وارد می‌شود، ایجاد خواهد کرد».
افزون بر‌آن، رییس اداره‌ی ملی استندرد گفت که در سال آینده برای اقلام صادراتی افغانستان‌ تصدیق‌نامه‌های کیفی ارائه می‌شود تا بر پایه‌ی آن بتوانند با اقلام صادراتی دیگر کشورها در بازارهای جهانی رقابت کنند. رییس اداره‌ی ملی استندرد‌ هم‌چنان از اقدام‌های این اداره در دیگر بخش‌ها خبر داد و گفت، تا‌کنون ٣٤٧ استندرد ملی، از جمله چهار کود ملی ساختمانی، از سوی این اداره آماده شده‌اند که از جانب شورای عالی استندرد، منظور و قابل اجرا می‌باشد. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *