افغانستان از پاکستان به نهادهای بین‌المللی شکایت می‌کند

شورای امنیت ملی افغانستان از آن‌چه که تصمیم پاکستان برای ساخت یک بند برق در مسیر رودخانه‌ی کابل-اندوس می‌خواند، انتقاد کرده و گفته است که علیه این تصمیم در سطح جهانی اقدام می‌کند. وزارت خارجه‌ با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرده است که شورای امنیت ملی به وزارت‌های امور خارجه و مالیه دستور داده تا در این زمینه اقدام کنند.
این شورا از وزارت‌های امور خارجه و مالیه خواسته است تا «نگرانی» افغانستان را در مورد تصمیم پاکستان مبنی بر احداث بند برق داسو در مسیر رودخانه‌ی کابل-اندوس در ایالت خیبر پختون‌خواه به بانک جهانی انتقال دهد. در ادامه‌‌ی این خبرنامه آمده است که پاکستان طرح پیش‌نهـادی را به بـانک جهـانی فـرستـاده و طــی آن تصمیـم دارد تـا بند برق داسـو را روی رودخانه‌ (دریا) کابل‌–اندوس در منطقه‌ی کوهستانات ایالت خیبر پختو‌ن‌خواه احداث نماید و بانک جهانی طرح پروژه‌ی مذکور را جهت نظر‌خواهی به جانب افغانستان گسیل داشته است.
‌شورای امنیت ملی افغانستان افزوده است که این موضوع تا هنوز از مجاری دیپلماتیک پاکستان به دولت افغانستان اطلاع داده نشده و هیچ‌گونه توافق قبلی در این زمینه میان دو کشور صورت نگرفته است. افزون براین، این شورا خاطر‌نشان کرده است که اداره‌های مربوط افغانستان نیز معلومات لازم را در مورد چگونگی و جزئیات طرح احداث بند داسو در اختیار ندارند و از همین‌رو، لازم است تا در این مورد ارزیابی‌های لازم و بررسی‌های همه‌جانبه صورت گیرد. درهمین راستا‌ وزارت امور خارجه از تمام مؤسسات بین‌المللی و‌ بانک جهانی خواسته است تا از تمویل و تطبیق این پروژه بدون موافقت کتبی و رسمی دولت افغانستان خود‌داری کنند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *