کرزی: جنگ در افغانستان براساس منافع آمریکا و غرب پیش می‌‌رود

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور می‌گوید که جنگ در افغانستان در دوازده سال گذشته‌ براساس منافع غرب پیش رفته و نیز این روند جریان دارد. او هم‌چنان می‌گوید که آمریکا در 12 سال جنگ در افغانستان، منافع افغانستان را در نظر نگرفته است. او تأکید کرده که به همین دلیل، از حکومت آمریکا به‌شدت قهر است.
پس از دوازده سال حکومت جدید و حضور ناتو در افغانستان، این نخستین بار است که رییس جمهور کرزی این اظهارات را مطرح می‌کند. کرزی در مصاحبه با روزنامه‌ی واشنگتن پست گفته است، جنگ 12 ساله در افغانستان برای تأمین امنیت آمریکا و منافع غرب پیش رفته و در آن کدام شکی وجود ندارد.
رییس جمهور کرزی‌ هم‌چنان در مورد امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن گفته است، ایستادگی‌اش برای پذیرفته شدن پیش‌شرط‌هایش برای امضای این پیمان هنوز پابرجاست. به گفته‌ی او، تازمانی که آمریکا شرط‌هایش را بر‌آورده نکند، پیمان امنیتی‌ را امضا نخواهد کرد.
این در حالی است که پیش‌تر کاخ سفید اعلام کرده بود که حامد کرزی پیمان امنیتی با آمریکا را امضای نمی‌کند و مکمن این پیمان از سوی جانشین او امضا شود. حامد کرزی‌ در این مورد می‌گوید که آمریکا برای امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن‌ اختیار انتظار کشیدن تا رییس جمهوری بعدی افغانستان را دارد.
او گفته است: «خوب است که آمریکا در مورد امضای پیمان امنیتی با جانشینم به توافق برسد». کرزی‌ تأکید کرده که پیمان امنیتی میان کابل و واشتنگتن در صورتی امضا خواهد شد که آمریکا زمینه‌ی گفت‌و‌گوهای صلح میان افغانستان و طالبان را مساعد کند و به تهاجم‌ها و حملات بر خانه‌های افغان‌ها پایان دهد.
خودداری حامد کرزی از امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن باعث دل‌سردی آمریکا از افغانستان شده است. اگر این پیمان با آمریکا امضا شود، نیروهای خارجی پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند. کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرد که اگر حامد کرزی‌ پیمان امنیتی با آمریکا را امضا نکند، نیروهای خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد.
هم‌چنان اوباما پیش‌تر به وزارت دفاع آمریکا دستور داد که برای احتمال خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال 2014 آمادگی بگیرد. او هفته‌ی گذشته در تماس تیلفونی نیز به حامد کرزی نیز گفته بود که به وزارت دفاع این کشور دستور خروج کامل نیروهایش از افغانستان را داده است.
در حال حاضر بیش‌تر از 52 هزار نیروهای خارجی در مناطق افغانستان مستقرند و براساس آمارهای ارائه شده، 33600 آن را نیروهای آمریکایی تشکیل می‌دهند. در صورتی که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، تمام نیروهای یاده شده افغانستان را در پایان سال 2014 ترک خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *