از میان 40 فرد ربوده شده در ننگرهار، 15 تن آنان رها شدند

اطلاعات روز: مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار در شرق کشور می‌گویند که از میان 40 فرد ربوده شده، 15 تن آنان با هم‌کاری بزرگان قومی رها شده‌اند. احمد ضیا‌ عبدالزی، سخن‌گوی والی ننگرهار به بی‌بی‌سی گفته است که 25 تن افراد ربوده شده هنوز در چنگ افراد مسلح ناشناس‌اند.
چند روز پیش افراد مسلح ناشناس‌ 40 فرد ملکی را به دلیل نا‌معلوم از منطقه‌ی مرزی ولسوالی «گوشته»‌ی ننگرهار ربودند. اما مقا‌م‌های امنیتی این ولایت گفته بودند که یک جرگه‌ی متشکل از مقام‌های امنیتی، محلی و باشندگان محل به منظور رهایی افراد ربوده شده‌ ایجاده شده است. آنان تأکید کرده بودند که افراد ربوده شده از ساکنان ولسوالی گوشته‌ی ولایت ننگرهار‌ند.
اما تا هنوز معلوم نیست که مردان مسلح ناشناس به چه دلیلی 40 باشنده‌ی ولسوالی گوشته ننگرهار را ربوده‌اند، ولی شماری از باشندگان این ولسوالی گفته‌اند که این افراد به دلیل هم‌کاری با دولت ربوده شدند. با این حال، دیروز مقام‌های محلی ننگرهار اعلام کردند که مردان مسلح ناشناس از میان 40 فرد ربوده شده، 15 تن آنان را رها کردند.
احمد ضیا‌ عبدالزی، سخن‌گوی والی ننگرهار می‌گوید که هنوز از سرنوشت 25 فرد ربوده شده اطلاعی در دست نیست. هرچند مقام‌های محلی می‌گویند که از محل نگه‌داری این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست، اما ساکنان این منطقه گفته‌اند که یکی از افراد ربوده شده در همان روز نخست که ربوده شده بود، از سوی ربایندگان کشته شده است.
فریدون مومند، عضو مجلس نمایندگان و از ساکنان ولسوالی گوشته‌ی ولایت ننگرهار گفت که ربایندگان، اعضای یک گروه شبه‌نظامی موسوم به «جنود خراسان»‌اند و به گفته‌ی او، این گروه وابسته به طالبان ‌است. او می‌گوید که گروه «جنود خراسان» متشکل از طالبان افغان و پاکستانی است و چند ماه قبل فعالیت خود در افغانستان را آغاز کرده‌ است.
اما احمد ضیا عبدالزی، سخن‌گوی والی ننگرهار می‌گوید که ارگان‌های امنیتی هنوز در مورد گروه «جنود خراسان» اطلاعی ندارند. به گفته‌ی او، به مسئولان امنیتی دستور داده شده تا همه‌‌ی تلاش‌های‌شان را برای آزادی افراد ربوده شده به خرج دهند. گروه طالبان تاکنون درباره‌ی این مورد اظهار نظر نکرده است.
گوشته از ولسوالی‌های ناامن ولایت ننگرهار هم‌مرز با پاکستان است. باشندگان این ولسوالی در جریان سال‌های گذشته‌ شاهد آدم‌ربایی و درگیری‌های مسلحانه بوده‌اند. سال گذشته‌ مرزبانان افغان و پاکستانی در آن‌جا با هم درگیر شدند و در نتیجه یک مرزبان کشور کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *