سازمان ملل: برای محو خشونت بر زنان افغان راه‌حل پیدا شود

اطلاعات روز: مسئولان صندوق جمعیت سازمان ملل متحد دیروز در کابل از افزایش خشونت بر زنان در افغانستان اظهار نگرانی کرده و از حکومت خواستند که برای حل این مشکل راه‌حل پیدا کند. ولفرید اوچان، سرپرست این صندوق گفت، خشونت در فرهنگ مردم افغانستان ریشه‌ی عمیق دارد و برای مبارزه با آن به تلاش‌های داخلی و خارجی نیاز است.
او هم‌چنان می‌گوید که در جریان سال‌های گذشته حدود ٨٧ درصد از زنان افغانستان مورد‌ خشونت‌های جسمی، جنسی و روانی قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی اوچان، زنان افغان زیادتر از سوی خانواده‌های‌‌شان مورد خشونت قرار می‌گیرند. او تأکید کرد که برای حل این مشکل باید یک راه جست‌‌وجو کرد.
این در حالی است که پیش‌تر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی اعلام کرد که در شش ماه اول سال 2012 بیش از ٣٣٠٠ مورد خشونت بر زنان در دفتر این کمیسیون به ثبت رسیده است. اما به گفته‌ی برخی از آگاهان، ارقام ذكر شده مسلماً تمام موارد خشونت بر زنان نيست و تعداد‌ زیادی از موارد خشونت به دلایل مختلف، از جمله ناامنی و دوام جنگ در بسیاری ولایت‌ها و کمرنگ بودن کنترول دولت در برخی از ولسوالی‏ها، ثبت نشده است.
با این حال، ولفرید اوچان، سرپرست صندوق جمعیت سازمان ملل در کابل گفت که آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد خشونت بر زنان برای سازمان ملل نگران کننده بوده است. او می‌گوید که برای محو خشونت بر زنان افغان باید سطح آگاهی مردم در این کشور بالا برده شود.
هم‌چنان ولفرید اوچان دیروز با نماینده‌ی جاپان در کابل برای تقویت ظرفیت پولیس ملی مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران، تفاهم‌نامه‌ی مشترکی نیز ‌به امضا رساندند. براساس این تفاهم‌نامه، دولت جاپان ٢.٢ ميليون دالر را برای تقویت ظرفیت پولیس مبارزه با خشونت بر زنان به افغانستان کمک می‌‌کند.
مایو مائیدا، سرکنسول جاپان در کابل گفت که برای محو خشونت بر زنان افغان باید ظرفیت دانش پولیس ملی و هم‌کاری میان نهادهای عدلی و قضایی با پولیس این کشور افزایش یابد. او هم‌چنان افزود که بلند بردن سطح آگاهی مردم عامه، به‌ویژه مردان، در مبارزه با خشونت بر زنان بسیار مهم است و در این زمنیه باید اقدام‌های لازم از سوی حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی صورت گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *