نی: ارگان‌های امنیتی به تأمین امنیت خبرنگاران توجه کنند

اطلاعات روز: مسئولان حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) دیروز در یک نشست خبری در کابل از ارگان‌های امنیتی خواستند که در قسمت تأمین امنیت خبرنگاران توجه جدی را به خرج دهند. صديق‌الله توحيدى، رییس این نهاد گفت، در سه ماه سال روان سه خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند،‌ در حالی‌که اين رقم در تمام سال ٢٠١٣ به سه رويداد می‌رسيد.
او تأکید کرد که اگر از قتل خبرنگاران جلوگیری نشود و وضعيت همین طور ادامه يابد، تا پايان سال جاری شاهد کشته شدن تعداد‌ زیادی از خبرنگاران ديگر خواهيم بود. توحیدی هم‌چنان افزود که قتل و شدت یافتن خشونت‌ها بر خبرنگاران در آستانه‌ی انتخابات آینده روی پوشش خبری این روند تأثیر منفی خواهد داشت.
بر‌اساس معلومات اداره‌ی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از آغاز سال روان تا‌ کنون سه خبرنگار، به‌شمول یک خبرنگار خارجی در کشور کشته شدند. هم‌چنان 17 خبرنگار مورد لت و کوب، توقیف، توهین ‌یا تهدید قرار گرفته‌اند. با این حال، تعدادی از خبرنگاران خشونت بر خبرنگاران را تقبیح کرده و از حکومت خواستند که امنیت آنان را تأمین کنند.
هم‌چنان صدیق‌الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان از ارگان‌های امنیتی خواست که امنیت جان خبرنگاران را، به‌خصوص در آستانه‌ی انتخابات‌ تأمین کنند. او تأکید کرد که قتل خبرنگاران و عدم پی‌گیری قضایای آن‌ها باعث خواهد شد تا از روند انتخابات گزارش دقیق برای شهروندان ارائه نشود.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که دو روز پیش یک خبرنگار خارجی از سوی افراد ناشناس مسلح در شهر کابل به ضرب گلوله کشته شد. این خبرنگار سویدنی نیلز هارنر نام داشت و با رادیوی سویدنی کار می‌کرد. قتل هارنر واکنش‌ تند سازمان ملل را به دنبال داشت.
یان کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان‌ ملل در افغانستان کشته شدن خبرنگار سویدنی را محکوم کرده و خواستار بازداشت عاملان قتل او شده است. او گفته بود که قتل کارمندان رسانه‌ها در افغانستان برای سازمان ملل مایه‌ی نگرانی است. هارنر از خبرنگاران مطرح و تأثیر‌گذار در سویدن بوده است.
دیروز یک گروه وابسته به طالبان، موسوم به «تحریک فدایی محاذ» با نشر خبرنامه‌‌ای مسئولیت قتل این خبرنگار‌ سویدنی را به عهده گرفت. در این خبرنامه‌‌ ادعا شده بود که هارنر خبرنگار نبوده و یک جاسوس خاص سازمان استخبارات بریتانیا (ام‌آی 6) بوده است. براساس خبرنامه‌ی این گروه، هارنر از سوی افراد مسلح تحریک فدایی محاذ به قتل رسیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *