نامزدان قبل از پایان مبارزات انتخاباتی گزارش مکمل مصارف مالی‌‌شان را ارائه کنند

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که نامزدان ریاست جمهوری قبل از ختم مبارزات انتخاباتی گزارش مکمل مصارف مالی‌‌شان را به این کمیسیون ارائه کنند. آنان هشدار می‌دهند که اگر قبل از ختم مبارزات انتخاباتی، گزارش مکمل مصارف مالی نامزدان ارائه نشود، با آنان برخورد قانون خواهد شد.
مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری چندین هفته پیش‌ آغاز شد و قرار است تا کم‌تر از یک‌ماه دیگر انتخابات برگزار شود. اما تا هنوز تعدادی از نامزدان ریاست جمهوری گزارش مصارف مالی‌‌شان را به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه نکرده‌اند. ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی این کمیسیون به رادیو آزدای گفته که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تا قبل از ختم مبارزات انتخاباتی گزارش‌های مصارف مالی‌شان را تکمیل کنند.
او هم‌چنان می‌گوید که کمیسیون انتخابات موضوع یاد شده را جدی خواهد گرفت و با نامزدانی که گزارش‌های مصارف مالی‌‌شان تا ختم مبارزات انتخاباتی ارائه نکنند، ‌آنان برخورد قانونی خواهد شد و نیز این موضوع با مردم شریک می‌شود. او اما از فاش هویت آن‌عده از نامزدان که هنوز مصارف مالی‌شان را به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه نکرده‌اند، خود‌داری کرده است.
مطابق قانون کمیسیون مستقل انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری حق مصرف بیش از ده میلیون افغانی در مبازرات انتخاباتی‌شان را ندارند. این کمیسیون همواره هشدار می‌دهد که اگر نامزدان در مبارزات انتخاباتی بیش از حد تعیین شده پول مصرف کنند، یک تخطی است و برای تخطی میکانیزم وجود دارد.
اما شماری از نهادهای جامعه‌ی مدنی می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات برای بررسی مصارف مالی نامزدان یک مکانیز‌م کارا ندارد. به گفته‌ی آنان، نامزدان ریاست جمهوری خودشان گزارش مصارف مالی‌شان را به کمیسیون ارائه می‌کنند و امکان دارد آنان در این قسمت گزارش حقیقی را ندهند.
با این حال، کمیسیون انتخابات می‌گوید که تمام نامزدان باید تا ختم مبارزات انتخاباتی در هر 15 روز، گزارش مصارف مالی‌شان را به این کمیسیون ارائه کنند. نمایندگان مالی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری‌‌ تاکنون 37 میلیون افغانی به مصرف رسانده‌اند. براساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، هفت نامزد ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی‌شان کمک‌های مالی به دست آورده‌اند و چهار نامزد دیگر تا حال از پول شخصی‌شان مصرف کرده‌اند.
داوود سلطان‌زوی، عبدالرحیم وردک، قطب‌الدین هلال و محمد شفیق گل آغا شیرزی از جمله‌ی نامزدانی‌اند که تا هنوز در مبارزات انتخاباتی‌شان از پول‌های شخصی‌شان مصرف کرده‌اند. در همین حال، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی هشدار داده است که اگر کمیسیون انتخابات شکایتی را در خصوص عدم ارائه‌ی گزارش مالی نامزدان به آنان بفرستد، به آن رسیدگی می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *