آمریکا: منابع تمویل شبکه‌ی حقانی را هدف قرار می‌دهیم

اطلاعات روز: جنرال جوزیف دانفورد، فرمانده عمومی نیروهای آمریکا در افغانستان می‌گوید که کشورش منابع تمویل، تحرکات و مالی شبکه‌ی تروریستی حقانی را مورد هدف قرار خواهند داد. او هم‌چنان می‌گوید که شبکه‌ی حقانی انتخابات آینده‌ی افغانستان را تهدید کرده و نیروهای ائتلاف و افغان باید بر‌این شبکه بیش‌تر تمرکز کنند.
این اظهارات مقام‌ نظامی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر شبکه‌ی تروریستی حقانی هشدار داد که انتخابات ریاست جمهوری آینده‌ی افغانستان را با انجام حملات انفجاری و انتحاری برهم خواهد زد. با این حال، جنرال جوزیف دانفورد در آمریکا به خبرنگاران گفته است که فعالیت شبکه‌ی حقانی در چند‌ماه گذشته بیش‌تر شده است.
او هم‌چنان می‌گوید که اگر همه‌ی نیروهای بین‌المللی در پایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند، شبکه‌ی حقانی دوباره زنده و فعال خواهد شد و برنامه‌های حمله را بر غرب طرح‌ریزی خواهد کرد. دانفوزد تأکید کرده که نیروهای آمریکا باید حملات‌شان را در برابر این گروه تشدید بخشند.
شبکه‌ی تروریستی حقانی مسئول برخی انجام حملات انفجاری و انتحاری بزرگ در افغانستان خوانده شده است. آمریکا همواره از مقام‌های پاکستانی خواسته که برضد این شبکه تهاجمی اقدام کند. گفته می‌شود که جنگ‌جویان شبکه‌ی حقانی در وزیرستان شمالی پاکستان مستقرند و از آن‌جا حملات را بر سربازان آمریکا و نیروهای افغان سازمان‌دهی می‌کند.
با این حال، جوزیف دانفورد، فرمانده عمومی نیروهای آمریکا در افغانستان می‌گوید که موجودیت شبکه‌ی حقانی برای نیروهای آمریکا خطرناک است و کشورش برای حفاظت این نیروها‌ همه‌ی کارهای لازم را برای مبارزه با این شبکه انجام خواهد داد. او هم‌چنان افزوده که شبکه‌ی حقانی حملات بزرگی را در افغانستان راه‌اندازی کرده و موجودیت این شبکه بر روند انتخابات این کشور نیز خطرناک است.
دانفورد تأکید کرده که افراد شبکه‌ی حقانی در ولایت‌های کنر و نورستان افغانستان فعالیت دارند و خروج نیروهای خارجی، برای آنان کامیابی خواهد بود. دانفورد اما می‌گوید که اگر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، حدود ده هزار نیروی آمریکا پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *